Vodiči, nenechajte sa prekvapiť zimnými nástrahami

18. 2. 2021, Blog, poistenie majetku

Zima a s ňou spojené studené mrznúce počasie prináša vodičom nespočetne veľa nástrah. Či už je to kus ľadu alebo zamrznutého snehu, ktorý vám počas jazdy vletí do auta alebo vám naň nešťastnou náhodou spadne zmrznutá voda v podobe cencúľa. Určite to nie sú práve šťastné a idylické udalosti, ale bohužiaľ, aj na takéto nepredvídateľné veci musí byť vodič pripravený. Preto vám prinášame krátke zhrnutie, čo robiť v prípade, že sa ocitnete v podobných situáciách. 

iŠanón pre každý prípad

Podľa cestného zákona má každý vodič povinnosť pred začiatkom jazdy odstrániť z vozidla vrstvu snehu a ľadu, aby počas jazdy neohrozil ostatných účastníkov cestnej premávky. Pokiaľ vyjde na cestu so zasneženým autom, hrozí mu pokuta. Ak sa vám vplyvom nešťastnej náhody stane, že vaše auto poškodí sneh alebo ľad odletený z pred vami idúceho vozidla, je to to isté, ako keby spod neho odletel kameň. Na plnenie z jeho PZP musíte dokázať, že to bolo práve jeho vozidlo, ktoré je príčinou vašej škody. V takomto prípade je vhodné, aby ste mali záznam z kamery, ktorý vám dokáže túto udalosť potvrdiť. Samozrejme, nie každý má kameru v aute. Druhou alternatívou je mať k dispozícii relevantný dôkaz, ako napríklad fotografiu, prípadne svedkov. Keďže poškodené môže byť nielen čelné sklo, ale aj karoséria vášho vozidla, je lepšie, ak máte uzatvorené havarijné poistenie. 

Pokiaľ si pred jazdou neodhrniete sneh z kapoty vášho auta, môže sa vám stať, že počas rýchlejšej jazdy sa vám nahrnie na čelné sklo a vy nebudete vidieť na cestu. Je veľký predpoklad, že by ste vtedy mohli spôsobiť dopravnú nehodu, ktorej následky by boli plnené z vášho PZP.

Ak si chcete sami porovnať možnosti krytia takýchto škôd z PZP, odporúčame vám našu mobilnú aplikáciu iŠanón 2.0. Okrem toho vďaka nej nahlásite poistnú udalosť kedykoľvek a kdekoľvek. Navyše, bez zbytočných opletačiek. Buď vás zastúpi váš agent alebo cez iŠanón kontaktujete priamo vašu poisťovňu. A to bez toho, aby ste niekam chodili. Čo sa v tejto dobe obzvlášť hodí!

Nechajte to na poisťovňu

Ak vám na auto spadne zo strechy budovy, pri ktorej parkujete, snehová lavína alebo cencúľ, za škodu zodpovedá majiteľ budovy. Od neho si môžete žiadať náhradu škody na vašom vozidle. Avšak, pokiaľ sa dočkáte peňazí od škodcu, môže pretiecť v našich riekach ešte veľa vody. Preto je aj pre takéto prípady lepšie mať uzatvorené havarijné poistenie. Vaša poisťovňa zaplatí autoservisu opravu vozidla a následne si už od škodcu bude náhradu škody vymáhať ona. Takže prevezme na seba vaše starosti a vy si v kľude môžete znova užívať vášho štvorkolesového tátoša.

V Universale pomáhame našim klientom už 20 rokov. Napíšte nám a pomôžeme aj vám. 

Autor článku: Pavol Michalec, Odborný garant pre neživotné poistenie

Ak vás článok zaujal a chcete sa poradiť, neváhajte nás kontaktovať

okres
ĎAKUJEME VAŠA SPRÁVA BOLA ODOSLANÁ...
PRI ODOSIELANÍ SPRÁVY DOŠLO K CHYBE...
POISTENIE MAJETKU

5 príkladov, kedy môže poisťovňa krátiť poistné plnenie
Poisťovne v tomto období motivujú vodičov k prezúvaniu zimných pneumatík najmä z hľadiska bezpečnosti. V prípade havárie v zimnom období na letných pneumatikách krátia poistné plnenie z havarijného poistenia niekedy aj o 20 %. Tieto sankcie majú opodstatnenie v prípade, že medzi haváriou a letným obutím existuje príčinná súvislosť. To znamená, že následky škody boli spôsobené tým, že vodič pred zimou neprezul zimné pneumatiky. 1. Krátenie v prípade letných pneumatík Ide o prípad, keď vodič na klzkej vozovke nedobrzdí na križovatke a narazí do vozidla pred sebou. Letné pneumatiky mali na vzniknutej škode rozhodujúci podiel, preto poisťovňa má právo krátiť poistné plnenie z havarijného poistenia. 2. Poškodenie alebo zničenie pneumatiky V prípade, že sa pri havárii poškodí alebo zničí iba pneumatika, túto škodu majú všetky poisťovne vo výlukách automobilu. Môže sa to stať napr. pri kontakte s obrubníkom alebo s ostrým predmetom na ceste alebo pri prejdení cez výtlk. Keď sa súčasne s pneumatikou poškodí aj iná súčasť vozidla, napr. disk, vtedy poisťovne uznajú z havarijného poistenia aj preplatenie pneumatiky. V prípade, že vám pneumatiku zničí iný vodič, ktorý do vás nabúra, je možné škodu uplatňovať z povinného zmluvného poistenia vozidla škodcu.  Keď sa vám podarí zničiť pneumatiku na výtlku, je za to zodpovedný majiteľ alebo prevádzkovateľ vozovky.    3. Jazda pod vplyvom alkoholu alebo iné závažné porušenie predpisov zákona o cestnej premávke Ak nastane škodová udalosť v dôsledku zisteného požitia alkoholických nápojov, poisťovňa môže krátiť, resp. zamietnuť poistné plnenie. Krátenie môže nastať aj v prípade škody spôsobenej vodičom, ktorý sa odmietol podrobiť skúške alebo vyšetreniu na prítomnosť alkoholu či iných omamných látok. O výluku môže ísť aj v prípade, keď ste závažným spôsobom porušili predpisy zákona o cestnej premávke. Ide o situácie, kedy vodič neprispôsobí jazdu stavu vozovky alebo nedá prednosť v jazde druhému vozidlu. Pokiaľ má poisťovňa vo výlukách aj toto ustanovenie, vzniká tak pre ňu veľký priestor, kedy vám môže krátiť plnenie z poistnej udalosti. 4. Nedostatočné zabezpečenie v prípade krádeže Poisťovňa má nárok krátiť plnenie poistného aj v prípade, že nemáte dostatočné zabezpečenie proti krádeži. Úroveň zabezpečenia má narastajúcu tendenciu v závislosti od stúpajúcej hodnoty automobilu. Drahšie autá musia podľa predpísaných stanov poisťovní spĺňať náročnejšie bezpečnostné prvky. 5. Sporná škodová udalosť Ak nastane škodová udalosť, ktorá je sporná, resp. ak likvidátor uzná, že k škode nemohlo prísť spôsobom, ktorý uvádzame, poisťovňa môže pristúpiť ku kráteniu poistného plnenia. Niektoré prípady môžu hraničiť až s poistným podvodom. Poisťovňa tiež môže pristúpiť ku kráteniu plnenia ak má dôkaz, že vozidlo bolo poškodené už pred nahlásením škodovej udalosti. Napr. ak poisťovňa preukáže na staršej fotografii, že blatník bol poškodený už pri poslednej obhliadke pred škodovou udalosťou. ...

 čítaj viac
POISTENIE MAJETKU

Výber PZP sa neoplatí podceňovať
Povinné zmluvné poistenie (PZP) je poistenie zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla. Povinným je preto, aby bola poškodenému uhradená celá skutočná škoda bez ohľadu na solventnosť osoby, ktorá škodu spôsobila. Nárok na plnenie z tohto poistenia má výhradne osoba, ktorej nastala škoda, či už na zdraví alebo na veci, a to následkom chyby počas prevádzky vozidla vinníka. Prečo je výber správneho PZP naozaj dôležitý? Ľudia sú raz takí – keď už za niečo musia platiť, chcú z toho aj niečo mať! A produkty PZP sú tak aj postavené. Samozrejme, nie zo spomínaného dôvodu, ale ako výsledok konkurenčného boja medzi poisťovňami na trhu s povinným zmluvným poistením. Každá z poisťovní ponúka benefity pre svojho klienta – budúceho možného škodcu – vo forme asistenčných služieb zdarma. Tu je pre každého dôležité najmä v akej výške je preplácaný odťah vozidla po nehode alebo poruche, ako je riešená starostlivosť o posádku takéhoto vozidla – nocľah, cesta domov, či do pôvodného cieľa a pod. Existujú aj rôzne pripoistenia za poplatok, klient si nimi dokonca popri poistení zodpovednosti môže na jednej PZP zmluve dojednať aj krytie poškodenia kolies, čelného skla, batožiny, poškodenia vozidla následkom živelnej udalosti alebo stretu so zverou, aj úrazové poistenie posádky vozidla, či náklady na zapožičanie náhradného vozidla po dopravnej nehode, dokonca aj krádež vozidla. Vlastne si takýmto spôsobom môže vystavať lacné čiastočné havarijné poistenie vlastného vozidla. Povinné minimálne krytie je zákonodarcami zvolené tak, aby pri bežných škodách spôsobených motorovým vozidlom, poisťovňa finančne odškodnila poškodeného namiesto vinníka, a teda aby takouto udalosťou nebola ohrozená finančná stabilita vinníka a jeho rodiny. Avšak pokiaľ vodič spôsobí hromadnú dopravnú nehodu, pri ktorej je viac ťažko poškodených vozidiel a aj vecí, ktoré mali účastníci tejto nehody na sebe a pri sebe a zároveň aj veľa ťažko zranených, nemusí minimálny zákonný limit postačovať. Preto je dôležité vedieť, aký limit krytia ktorá poisťovňa ponúka. Niektoré totiž majú v ponuke aj vyššie limity krytia, ktoré by sa mali využívať na krytie PZP pre vozidlá, pri ktorých je zvýšené riziko veľkých škôd: kamióny, diaľkové autobusy, no aj osobné a dodávkové vozidlá jazdiace na dlhých trasách, hlavne v zahraničí. V neposlednom rade je pre klienta dôležitá aj informácia o tom, v akých cenách bude jeho poisťovňa poškodenému plniť škodu na havarovanom vozidle. Či preplatí škodu v časovej cene, teda odráta amortizáciu alebo bude plniť v nových cenách, teda preplatí napríklad celú faktúru za opravu. V takom prípade totiž nebude poškodený naháňať vinníka s tým, aby mu doplatil to, čo mu poisťovňa strhla. Prečo je teda výber správneho PZP naozaj dôležitý? Dôvodom je, aby klienti vždy, či už spôsobia niekomu škodu alebo sa stane niečo im, nemuseli siahať do vlastných finančných rezerv, ale škodu uhradila ich poisťovňa. Aké zmeny v PZP priniesol rok 2016? Najvýraznejšou zmenou v tomto roku je uplatňovanie malusu – teda prirážky klientom, za ktorých poisťovňa uhradila nimi spôsobenú škodu. Od 1.4.2016 tak musí robiť každá poisťovňa na základe novely zákona o PZP z roku 2015. V praxi dovtedy sledovanie škodovosti klienta fungovalo podľa ľubovôle poisťovne – keď nový klient tvrdil, že nespôsobil škody, dostal bonus. Len niektoré poisťovne požadovali potvrdenie o bezškodovom priebehu. Reálne tak systém netrestal vodičov, ktorí škody spôsobili. Ak im aj poisťovňa oznámila navýšenie poistného, jednoducho odišli inam a tam dostali plný bonus. Dnes to už nie je možné. Na čo si dať pozor? Na Slovensku je realitou nakupovanie v blízkom zahraničí. Mnohí naši klienti cestujú za takýmito nákupmi pravidelne či nepravidelne bez toho, aby si uvedomovali, že v zahraničí sú, čo sa týka PZP, vlastne v režime zelenej karty. A tu je u tých najlacnejších poisťovní problém, že ich asistenčné služby v zahraničí nekryjú prakticky nič. Existujú však riešenia. Buď si klient môže asistenčné služby v zahraničí za pár eur pripoistiť alebo si môže uzatvoriť poistenie tam, kde majú tieto asistenčné služby už v základe automaticky a zdarma. Pavol Michalec Odborný garant pre neživotné poistenie Universal maklérsky dom a.s....

 čítaj viac
POISTENIE MAJETKU

Universálny recept na pokojné Vianoce
Máme tu obdobie nedostatku svetla. Dni sú krátke, noci dlhé. K tomu všetkému nám na dvere klopú najkrajšie sviatky roka - Vianoce. K nim patrí tá správna sviatočná atmosféra vytvorená rôznymi sviečkovými a žiarovkovými dekoráciami. A tým pádom aj s nimi súvisiace riziká. Požiar zo sviečky na stromčeku? Ale veď klasické zapálené sviečky sa na stromčekoch už dávno nepoužívajú! Aspoň teda nie v našich civilizovaných končinách. No čuduj sa svete, podľa prieskumu Európskej komisie pri každom treťom-štvrtom testovanom vianočnom osvetlení hrozí priame riziko požiaru. Na trhoviskách u nás aj v okolitých krajinách, do ktorých naši ľudia chodia s obľubou na nákupy, sa za lacný peniaz dajú kúpiť takéto výrobky, ktoré nezodpovedajú našim bezpečnostným normám. Preto odporúčame pri výbere a používaní ozdobných svietidiel dodržiavať týchto 5 pravidiel: 1. Vonkajšie alebo vnútorné? Pri vonkajšom osvetlení treba mať na zreteli, že má odolávať častým, extrémnym podmienkam zimného počasia. Kompletne celé musí byť vodovzdorné aj mrazuvzdorné. Môže byť použité aj vo vnútorných priestoroch. Avšak interiérové osvetlenie v žiadnom prípade nepoužívajte v exteriéri! 2. Ledkové alebo žiarovkové? Svetelné dekorácie s LED diódami sú často až 8-krát úspornejšie, ako žiarovkové, pri ktorých je navyše potrebné mať dostatočnú zásobu náhradných žiaroviek, keďže sa pomerne rýchlo vypaľujú. 3. Kde nakupovať? Nedostatočná kvalita materiálu alebo spracovania je častým javom u výrobkov z ázijských krajín, ktoré nespĺňajú naše európske normy. Preto ak sa chcete vyhnúť riziku požiaru alebo poškodenia zdravia, nakupujte výlučne u overených predajcov a výlučne výrobky s európskym certifikátom kvality. 4. Je tam návod aj s postupom pri reklamácii? Každý výrobok predávaný na Slovensku musí mať slovenský návod na inštaláciu. Okrem toho musí mať štítok so všetkými informáciami ako je napätie, príkon, výkon, odolnosť voči vode, prachu. Každopádne kupujte len tam, kde môžete výrobok reklamovať. A hlavne, pred kúpou si ho vždy nechajte predviesť. 5. Ako ho používať bezpečne? Pamätajte, že vám nehrozí len požiar, ale aj popáleniny, či iné ťažké úrazy. Preto: - Nepripájajte osvetlenie na napájanie, kým je ešte v obale. - Pred prvým použitím si VŽDY dôkladne preštudujte návod a podľa neho osvetlenie aj používajte. - Nenechávajte ho dlho bez dozoru, najmä v prípade, ak sa v blízkosti pohybujú deti. - Pred spaním, aj pred odchodom z domu všetky svetlá vypnite. - Poruchu sa nesnažte opravovať sami, ale vráťte osvetlenie predajcovi. - V prípade požiaru nikdy nehaste dekorácie pod prúdom vody. A na záver: POZOR NA POŽIARE Z ADVENTNÝCH VENCOV! - Horiace sviečky radšej zhasnite nielen pred odchodom z domu, ale vždy, keď v miestnosti dlhšiu dobu nikto nebude. - V miestnosti kde horia sviečky nikdy nenechávajte deti osamote, ani na malú chvíľku. - A samozrejme zápalky a zapaľovače poriadne schovajte mimo dosahu detí. Tak či tak, čoskoro tu máme Vianoce, Silvester, Nový rok. Ako každoročne budú mať hasiči plné ruky, nohy, kolesá, rebríky, nádrže aj hadice práce. A určite nebudú mať škodu len tí, u ktorých horelo, ale aj ich susedia. Tí hore budú zadymení, tí dolu vytopení vodou z hasenia. Preto je dôležité mať preventívne uzatvorené nielen poistenie domácnosti, ale aj poistenie zodpovednosti za škody. My Vám s tým radi pomôžeme. Naši agenti Vám radi poradia a odporučia to najlepšie pre Vás. Nájdete ich na pobočkách po celom Slovensku . Autor článku: Pavol Michalec, Odborný garant pre neživotné poistenie...

 čítaj viac
Potrebujete pomôcť?
+ 421 903 292 292
sieť pobočiek
kontakt

e-mail: ustredie@universal.sk
Potrebujete pomôcť?: + 421 903 292 292
tel: 02/59206211

Zodpovedná osoba pre potreby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

PORTOS LOGIN

WEBMAIL