Staré poistenie vás môže dostať do poriadnych problémov

31. 3. 2017, Blog, poistenie majetku

Vlastníte byt, dom, prípadne inú nehnuteľnosť a máte ju poistenú? V prípade neočakávanej udalosti sa tak aspoň môžete „spoľahnúť,“ že vám poisťovňa uhradí vzniknutú škodu. Otázkou však ostáva, v akej výške a ľahko sa vám môže stať, že dostanete len čiastku zo skutočnej hodnoty majetku. 

Pýtate sa prečo? Keďže cena nehnuteľností išla výrazne hore, suma poistky dnes už nestačí. V prípade, že ste si uzavreli zmluvu pekných pár rokov dozadu, máte svoj majetok takmer určite „podpoistený.“

Ak teda máte uzavretú poistnú zmluvu na 50 000 eur a hodnota vašej nehnuteľnosti medzitým narástla na 100 000 eur, v prípade poistnej udalosti dostanete len 50 000 eur. Výška poistenia by mala preto zodpovedať hodnote vášho domu alebo bytu a poistnú zmluvu treba aktualizovať po každej zmene hodnoty majetku. Dom, ktorý mal pred desiatimi rokmi cenu 100 000 korún, môže mať dnes hodnotu 100 000 eur. Ak teda dôjde k poistnej udalosti a vy máte starú zmluvu, dostanete najviac 3 320 eur (teda 100 000 korún)...

Rekonštruovali ste byt alebo ste ho vybavili drahším zariadením? Aj v tomto prípade by ste mali myslieť na revíziu vašej poistnej zmluvy. 

Pozrite si príbeh jedného nášho klienta:

Jedným z najčastejších príčin poistnej udalosti je požiar. Takmer denno-denne sa v našej praxi stretávame s podobnými príbehmi ako je tento. Rodine vyhorel rodinný dom. Pri rekonštrukcii bola vybudovaná nadstavba domu a nový komín, v revíznej správe od kominára však boli výhrady. Hasiči skonštatovali, že spomínané nedostatky boli hlavnou príčinou požiaru. Poisťovňa preto pristúpila k zníženiu poistného plnenia o 50 %, čo bola nemalá suma v hodnote niekoľko tisíc eur. Poisťovňa si navyše uplatnila primerané zníženie poistného plnenia aj z dôvodu „podpoistenia“ nehnuteľnosti – dom bol totiž po rekonštrukcii stále poistený na pôvodnú sumu, ale tá už nezodpovedala trhovej cene. 

Ak sa chcete vyvarovať takejto udalosti, kontaktujte nás, radi vám pomôžeme a spravíme revíziu zmluvy bezplatne.

Potrebujete pomôcť s revíziou poistnej zmluvy?

okres
ĎAKUJEME VAŠA SPRÁVA BOLA ODOSLANÁ...
PRI ODOSIELANÍ SPRÁVY DOŠLO K CHYBE...
POISTENIE MAJETKU

Ako je to so zrušením bielej karty
Viete, že pri cestnej kontrole už máte uzatvorenie PZP preukazovať ZELENOU KARTOU? S platnosťou od 1.10. 2019 vstúpila do platnosti novela zákona, podľa ktorej sa musí platnosť PZP pri cestnej policajnej kontrole aj na dopravnom inšpektoráte preukazovať už iba Medzinárodnou automobilovou poisťovacou kartou – tzv. ZELENOU KARTOU. Tým sa Potvrdenie o uzatvorení PZP – tzv. Biela karta, úplne zrušilo a poisťovne od tohto dátumu vydávajú už iba zelenú kartu. Odôvodnením tohto kroku bolo, že Slovenská republika je pravdepodobne jediným zo štátov zelenej karty, v ktorom sa potvrdenie o uzatvorení PZP vydáva zbytočne duplicitne. Jedno s platnosťou na území vlastného štátu a druhé s platnosťou na území ostatných členských štátov.  Ak by ste túto zmenu hľadali v Zákone č. 381/2001 Z. z. o Povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti z prevádzky motorového vozidla, zatiaľ ju tam nenájdete. Stalo sa už našou parlamentnou tradíciou, že novely zákonov sú riešené a aj zapísané v úplne iných zákonoch. Táto novela bola schválená ako súčasť novely zákona o Exportno-importnej banke. Viete o tejto zmene?  Skontrolovali ste si, či máte v dokladoch platný originál zelenej karty?  Ak nie, zabezpečte si obratom jej vydanie návštevou našej najbližšej pobočky. Autor článku: Pavol Michalec, Odborný garant pre neživotné poistenie...

 čítaj viac
POISTENIE MAJETKU

Záujem o havarijné poistenie v pandémii vzrástol
Napriek prechodu na home office sme v koronakaranténe zvýšili poistnú ochranu áut.  Hoci koronakríza a s ňou spojené opatrenia zmenili v mnohom naše návyky, vrátane pracovného home office, záujem o havarijné poistenie vozidiel sa paradoxne v pandemickom období podľa odborníkov zvyšuje. „Naše skúsenosti hovoria, že rastie,“ súhlasí Pavol Michalec, odborný garant pre neživotné poistenie. Keď si porovnáme polopandemické prvé polroky minulého a tohto roka, len v našej spoločnosti vidíme v havarijnom poistení nárast produkcie, čo znamená zvýšený záujem klientov o tento produkt,“ hovorí. A to aj napriek tomu, že sa nejazdilo toľko, ako pred pandémiou. „Konkrétne nárasty sú v roku 2020 o 4 % oproti 1. polroku 2019 a v roku 2021 o 4,5 % oproti 1. polroku 2020,“ spresňuje Pavol Michalec. Cena poistky má stále prím Ako podotýka, pri výbere a skladbe poistenia ešte stále zaujíma bežných Slovákov v prvom rade cena. „Je to nespochybniteľná skutočnosť,“ súhlasí. No je aj úlohou sprostredkovateľa každý produkt klientovi doslova „ušiť na mieru“. „Kvalitný, proklientsky zameraný obchodník najprv správne vedeným rozhovorom zistí od klienta všetky potrebné skutočnosti a následne mu pripraví ponuku na komplexné krytie, aké klient v skutočnosti potrebuje. Potom už je na ťahu klient. Rozumná väčšina sa po porovnaní výšky a kvality krytia s cenou rozhodne správne,“ podotýka Pavol Michalec. V záujme poistiť vozidlá prevažujú majitelia nových áut. „Aj vzhľadom k tomu, že väčšina nových vozidiel sa v súčasnosti nakupuje na lízing, kde sa havarijné poistenie vyžaduje,“ dodáva. Pokiaľ však ide o vek poistiteľa, prevažuje zlatý stred. Aj preto, že jednak väčšina klientov sú v produktívnom veku. „Mladí väčšinou ešte nemajú dostatok zodpovednosti a starší, ale aj tí najmladší, majú väčšinou staršie, havarijne nepoistiteľné vozidlá,“ dodáva na základe skúseností. Pripoistenia? Vedie čelné sklo Kým povinné zmluvné poistenie kryje len škody, ktoré majiteľ vozidla spôsobí inému účastníkovi cestnej premávky, kvalitné havarijné poistenie kryje aj škody vzniknuté neznámym vozidlom, predmetom alebo osobou počas jazdy, ale rovnako aj počas parkovania, pri živelnej udalosti, napríklad v lete počas záplav, pádom stromu či iného predmetu na vozidlo počas veternej smršti, búrok a podobne. Havarijné poistenie sa uzatvára na cenníkovú cenu vozidla, aj preto sa v prípade častého využívania vozidla oplatia aj pripoistenia.  „Najčastejšie využívaným pripoistením je poistenie čelného skla, prípadne celého zasklenia vozidla,“ podotýka Pavol Michalec. Hoci sklá sú poistené v základnom krytí havarijného poistenia, potrebná je spoluúčasť. Stále väčšie a drahšie čelné sklá sú však už často vybavované kamerami či vyhrievaním, často ide aj o panoramatické strešné okná alebo celé strechy a pri škodách výlučne na sklách vie takáto škoda „zhltnúť“ väčšinu poistného plnenia. Pripoistenie vie znížiť túto spoluúčasť na nulu. A to nielen v prípade vodičovho zavinenia, ale aj nezavinene, napríklad zrážkou s cudzím predmetom. Ďalším často využívaným pripoistením je poistenie finančnej straty GAP. „Toto pripoistenie vyrovnáva rozdiel medzi cenou novozakúpeného vozidla a jeho trhovou cenou v čase poistnej udalosti – totálnej škody alebo krádeže vozidla. GAP odporúčam poistiť vždy, ak je vozidlo obstarané na lízing,“ konštatuje odborník. Môže totiž klienta zachrániť od splácania lízingu napríklad po krádeži vozidla, pokiaľ zostatok dlhu voči lízingovej spoločnosti je vyšší ako plnenie z havarijného poistenia, čo sa dosť často stáva. „Klient tak môže zostať bez vozidla aj bez peňazí. Pokiaľ však má GAP pripoistenie, zo súčtu plnenia z havarijného a GAP poistenia sa vyrovná celý dlh voči lízingovej spoločnosti a klientovi väčšinou zostane dosť prostriedkov na novú akontáciu,“ vysvetľuje Pavol Michalec.  V top trojke pripoistení je podľa Pavla Michalca aj požiadavka na pripoistenie batožiny či úrazu posádky, ktorá rastie aj v dovolenkovom období, kedy kvôli pandemickým reštrikciám mnohí volia cesty do destinácií autom. Predovšetkým v zahraničí vie podľa odborníka tento typ pripoistení znížiť drahé náklady na prípadnú liečbu členov posádky, či ich prevoz, ako aj zmierniť škodu v prípade krádeže batožiny. ...

 čítaj viac
POISTENIE MAJETKU

Výber PZP sa neoplatí podceňovať
Povinné zmluvné poistenie (PZP) je poistenie zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla. Povinným je preto, aby bola poškodenému uhradená celá skutočná škoda bez ohľadu na solventnosť osoby, ktorá škodu spôsobila. Nárok na plnenie z tohto poistenia má výhradne osoba, ktorej nastala škoda, či už na zdraví alebo na veci, a to následkom chyby počas prevádzky vozidla vinníka. Prečo je výber správneho PZP naozaj dôležitý? Ľudia sú raz takí – keď už za niečo musia platiť, chcú z toho aj niečo mať! A produkty PZP sú tak aj postavené. Samozrejme, nie zo spomínaného dôvodu, ale ako výsledok konkurenčného boja medzi poisťovňami na trhu s povinným zmluvným poistením. Každá z poisťovní ponúka benefity pre svojho klienta – budúceho možného škodcu – vo forme asistenčných služieb zdarma. Tu je pre každého dôležité najmä v akej výške je preplácaný odťah vozidla po nehode alebo poruche, ako je riešená starostlivosť o posádku takéhoto vozidla – nocľah, cesta domov, či do pôvodného cieľa a pod. Existujú aj rôzne pripoistenia za poplatok, klient si nimi dokonca popri poistení zodpovednosti môže na jednej PZP zmluve dojednať aj krytie poškodenia kolies, čelného skla, batožiny, poškodenia vozidla následkom živelnej udalosti alebo stretu so zverou, aj úrazové poistenie posádky vozidla, či náklady na zapožičanie náhradného vozidla po dopravnej nehode, dokonca aj krádež vozidla. Vlastne si takýmto spôsobom môže vystavať lacné čiastočné havarijné poistenie vlastného vozidla. Povinné minimálne krytie je zákonodarcami zvolené tak, aby pri bežných škodách spôsobených motorovým vozidlom, poisťovňa finančne odškodnila poškodeného namiesto vinníka, a teda aby takouto udalosťou nebola ohrozená finančná stabilita vinníka a jeho rodiny. Avšak pokiaľ vodič spôsobí hromadnú dopravnú nehodu, pri ktorej je viac ťažko poškodených vozidiel a aj vecí, ktoré mali účastníci tejto nehody na sebe a pri sebe a zároveň aj veľa ťažko zranených, nemusí minimálny zákonný limit postačovať. Preto je dôležité vedieť, aký limit krytia ktorá poisťovňa ponúka. Niektoré totiž majú v ponuke aj vyššie limity krytia, ktoré by sa mali využívať na krytie PZP pre vozidlá, pri ktorých je zvýšené riziko veľkých škôd: kamióny, diaľkové autobusy, no aj osobné a dodávkové vozidlá jazdiace na dlhých trasách, hlavne v zahraničí. V neposlednom rade je pre klienta dôležitá aj informácia o tom, v akých cenách bude jeho poisťovňa poškodenému plniť škodu na havarovanom vozidle. Či preplatí škodu v časovej cene, teda odráta amortizáciu alebo bude plniť v nových cenách, teda preplatí napríklad celú faktúru za opravu. V takom prípade totiž nebude poškodený naháňať vinníka s tým, aby mu doplatil to, čo mu poisťovňa strhla. Prečo je teda výber správneho PZP naozaj dôležitý? Dôvodom je, aby klienti vždy, či už spôsobia niekomu škodu alebo sa stane niečo im, nemuseli siahať do vlastných finančných rezerv, ale škodu uhradila ich poisťovňa. Aké zmeny v PZP priniesol rok 2016? Najvýraznejšou zmenou v tomto roku je uplatňovanie malusu – teda prirážky klientom, za ktorých poisťovňa uhradila nimi spôsobenú škodu. Od 1.4.2016 tak musí robiť každá poisťovňa na základe novely zákona o PZP z roku 2015. V praxi dovtedy sledovanie škodovosti klienta fungovalo podľa ľubovôle poisťovne – keď nový klient tvrdil, že nespôsobil škody, dostal bonus. Len niektoré poisťovne požadovali potvrdenie o bezškodovom priebehu. Reálne tak systém netrestal vodičov, ktorí škody spôsobili. Ak im aj poisťovňa oznámila navýšenie poistného, jednoducho odišli inam a tam dostali plný bonus. Dnes to už nie je možné. Na čo si dať pozor? Na Slovensku je realitou nakupovanie v blízkom zahraničí. Mnohí naši klienti cestujú za takýmito nákupmi pravidelne či nepravidelne bez toho, aby si uvedomovali, že v zahraničí sú, čo sa týka PZP, vlastne v režime zelenej karty. A tu je u tých najlacnejších poisťovní problém, že ich asistenčné služby v zahraničí nekryjú prakticky nič. Existujú však riešenia. Buď si klient môže asistenčné služby v zahraničí za pár eur pripoistiť alebo si môže uzatvoriť poistenie tam, kde majú tieto asistenčné služby už v základe automaticky a zdarma. Pavol Michalec Odborný garant pre neživotné poistenie Universal maklérsky dom a.s....

 čítaj viac
sieť pobočiek
kontakt

e-mail: ustredie@universal.sk
Potrebujete pomôcť?: + 421 903 292 292
tel: 02/59206211

Zodpovedná osoba pre potreby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

PORTOS LOGIN

WEBMAIL