Staré poistenie vás môže dostať do poriadnych problémov

31. 3. 2017, Blog, poistenie majetku

Vlastníte byt, dom, prípadne inú nehnuteľnosť a máte ju poistenú? V prípade neočakávanej udalosti sa tak aspoň môžete „spoľahnúť,“ že vám poisťovňa uhradí vzniknutú škodu. Otázkou však ostáva, v akej výške a ľahko sa vám môže stať, že dostanete len čiastku zo skutočnej hodnoty majetku. 

Pýtate sa prečo? Keďže cena nehnuteľností išla výrazne hore, suma poistky dnes už nestačí. V prípade, že ste si uzavreli zmluvu pekných pár rokov dozadu, máte svoj majetok takmer určite „podpoistený.“

Ak teda máte uzavretú poistnú zmluvu na 50 000 eur a hodnota vašej nehnuteľnosti medzitým narástla na 100 000 eur, v prípade poistnej udalosti dostanete len 50 000 eur. Výška poistenia by mala preto zodpovedať hodnote vášho domu alebo bytu a poistnú zmluvu treba aktualizovať po každej zmene hodnoty majetku. Dom, ktorý mal pred desiatimi rokmi cenu 100 000 korún, môže mať dnes hodnotu 100 000 eur. Ak teda dôjde k poistnej udalosti a vy máte starú zmluvu, dostanete najviac 3 320 eur (teda 100 000 korún)...

Rekonštruovali ste byt alebo ste ho vybavili drahším zariadením? Aj v tomto prípade by ste mali myslieť na revíziu vašej poistnej zmluvy. 

Pozrite si príbeh jedného nášho klienta:

Jedným z najčastejších príčin poistnej udalosti je požiar. Takmer denno-denne sa v našej praxi stretávame s podobnými príbehmi ako je tento. Rodine vyhorel rodinný dom. Pri rekonštrukcii bola vybudovaná nadstavba domu a nový komín, v revíznej správe od kominára však boli výhrady. Hasiči skonštatovali, že spomínané nedostatky boli hlavnou príčinou požiaru. Poisťovňa preto pristúpila k zníženiu poistného plnenia o 50 %, čo bola nemalá suma v hodnote niekoľko tisíc eur. Poisťovňa si navyše uplatnila primerané zníženie poistného plnenia aj z dôvodu „podpoistenia“ nehnuteľnosti – dom bol totiž po rekonštrukcii stále poistený na pôvodnú sumu, ale tá už nezodpovedala trhovej cene. 

Ak sa chcete vyvarovať takejto udalosti, kontaktujte nás, radi vám pomôžeme a spravíme revíziu zmluvy bezplatne.

Potrebujete pomôcť s revíziou poistnej zmluvy?

okres
ĎAKUJEME VAŠA SPRÁVA BOLA ODOSLANÁ...
PRI ODOSIELANÍ SPRÁVY DOŠLO K CHYBE...
POISTENIE MAJETKU

5 príkladov, kedy môže poisťovňa krátiť poistné plnenie
Poisťovne v tomto období motivujú vodičov k prezúvaniu zimných pneumatík najmä z hľadiska bezpečnosti. V prípade havárie v zimnom období na letných pneumatikách krátia poistné plnenie z havarijného poistenia niekedy aj o 20 %. Tieto sankcie majú opodstatnenie v prípade, že medzi haváriou a letným obutím existuje príčinná súvislosť. To znamená, že následky škody boli spôsobené tým, že vodič pred zimou neprezul zimné pneumatiky. 1. Krátenie v prípade letných pneumatík Ide o prípad, keď vodič na klzkej vozovke nedobrzdí na križovatke a narazí do vozidla pred sebou. Letné pneumatiky mali na vzniknutej škode rozhodujúci podiel, preto poisťovňa má právo krátiť poistné plnenie z havarijného poistenia. 2. Poškodenie alebo zničenie pneumatiky V prípade, že sa pri havárii poškodí alebo zničí iba pneumatika, túto škodu majú všetky poisťovne vo výlukách automobilu. Môže sa to stať napr. pri kontakte s obrubníkom alebo s ostrým predmetom na ceste alebo pri prejdení cez výtlk. Keď sa súčasne s pneumatikou poškodí aj iná súčasť vozidla, napr. disk, vtedy poisťovne uznajú z havarijného poistenia aj preplatenie pneumatiky. V prípade, že vám pneumatiku zničí iný vodič, ktorý do vás nabúra, je možné škodu uplatňovať z povinného zmluvného poistenia vozidla škodcu.  Keď sa vám podarí zničiť pneumatiku na výtlku, je za to zodpovedný majiteľ alebo prevádzkovateľ vozovky.    3. Jazda pod vplyvom alkoholu alebo iné závažné porušenie predpisov zákona o cestnej premávke Ak nastane škodová udalosť v dôsledku zisteného požitia alkoholických nápojov, poisťovňa môže krátiť, resp. zamietnuť poistné plnenie. Krátenie môže nastať aj v prípade škody spôsobenej vodičom, ktorý sa odmietol podrobiť skúške alebo vyšetreniu na prítomnosť alkoholu či iných omamných látok. O výluku môže ísť aj v prípade, keď ste závažným spôsobom porušili predpisy zákona o cestnej premávke. Ide o situácie, kedy vodič neprispôsobí jazdu stavu vozovky alebo nedá prednosť v jazde druhému vozidlu. Pokiaľ má poisťovňa vo výlukách aj toto ustanovenie, vzniká tak pre ňu veľký priestor, kedy vám môže krátiť plnenie z poistnej udalosti. 4. Nedostatočné zabezpečenie v prípade krádeže Poisťovňa má nárok krátiť plnenie poistného aj v prípade, že nemáte dostatočné zabezpečenie proti krádeži. Úroveň zabezpečenia má narastajúcu tendenciu v závislosti od stúpajúcej hodnoty automobilu. Drahšie autá musia podľa predpísaných stanov poisťovní spĺňať náročnejšie bezpečnostné prvky. 5. Sporná škodová udalosť Ak nastane škodová udalosť, ktorá je sporná, resp. ak likvidátor uzná, že k škode nemohlo prísť spôsobom, ktorý uvádzame, poisťovňa môže pristúpiť ku kráteniu poistného plnenia. Niektoré prípady môžu hraničiť až s poistným podvodom. Poisťovňa tiež môže pristúpiť ku kráteniu plnenia ak má dôkaz, že vozidlo bolo poškodené už pred nahlásením škodovej udalosti. Napr. ak poisťovňa preukáže na staršej fotografii, že blatník bol poškodený už pri poslednej obhliadke pred škodovou udalosťou. ...

 čítaj viac
POISTENIE MAJETKU

Výber PZP sa neoplatí podceňovať
Povinné zmluvné poistenie (PZP) je poistenie zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla. Povinným je preto, aby bola poškodenému uhradená celá skutočná škoda bez ohľadu na solventnosť osoby, ktorá škodu spôsobila. Nárok na plnenie z tohto poistenia má výhradne osoba, ktorej nastala škoda, či už na zdraví alebo na veci, a to následkom chyby počas prevádzky vozidla vinníka. Prečo je výber správneho PZP naozaj dôležitý? Ľudia sú raz takí – keď už za niečo musia platiť, chcú z toho aj niečo mať! A produkty PZP sú tak aj postavené. Samozrejme, nie zo spomínaného dôvodu, ale ako výsledok konkurenčného boja medzi poisťovňami na trhu s povinným zmluvným poistením. Každá z poisťovní ponúka benefity pre svojho klienta – budúceho možného škodcu – vo forme asistenčných služieb zdarma. Tu je pre každého dôležité najmä v akej výške je preplácaný odťah vozidla po nehode alebo poruche, ako je riešená starostlivosť o posádku takéhoto vozidla – nocľah, cesta domov, či do pôvodného cieľa a pod. Existujú aj rôzne pripoistenia za poplatok, klient si nimi dokonca popri poistení zodpovednosti môže na jednej PZP zmluve dojednať aj krytie poškodenia kolies, čelného skla, batožiny, poškodenia vozidla následkom živelnej udalosti alebo stretu so zverou, aj úrazové poistenie posádky vozidla, či náklady na zapožičanie náhradného vozidla po dopravnej nehode, dokonca aj krádež vozidla. Vlastne si takýmto spôsobom môže vystavať lacné čiastočné havarijné poistenie vlastného vozidla. Povinné minimálne krytie je zákonodarcami zvolené tak, aby pri bežných škodách spôsobených motorovým vozidlom, poisťovňa finančne odškodnila poškodeného namiesto vinníka, a teda aby takouto udalosťou nebola ohrozená finančná stabilita vinníka a jeho rodiny. Avšak pokiaľ vodič spôsobí hromadnú dopravnú nehodu, pri ktorej je viac ťažko poškodených vozidiel a aj vecí, ktoré mali účastníci tejto nehody na sebe a pri sebe a zároveň aj veľa ťažko zranených, nemusí minimálny zákonný limit postačovať. Preto je dôležité vedieť, aký limit krytia ktorá poisťovňa ponúka. Niektoré totiž majú v ponuke aj vyššie limity krytia, ktoré by sa mali využívať na krytie PZP pre vozidlá, pri ktorých je zvýšené riziko veľkých škôd: kamióny, diaľkové autobusy, no aj osobné a dodávkové vozidlá jazdiace na dlhých trasách, hlavne v zahraničí. V neposlednom rade je pre klienta dôležitá aj informácia o tom, v akých cenách bude jeho poisťovňa poškodenému plniť škodu na havarovanom vozidle. Či preplatí škodu v časovej cene, teda odráta amortizáciu alebo bude plniť v nových cenách, teda preplatí napríklad celú faktúru za opravu. V takom prípade totiž nebude poškodený naháňať vinníka s tým, aby mu doplatil to, čo mu poisťovňa strhla. Prečo je teda výber správneho PZP naozaj dôležitý? Dôvodom je, aby klienti vždy, či už spôsobia niekomu škodu alebo sa stane niečo im, nemuseli siahať do vlastných finančných rezerv, ale škodu uhradila ich poisťovňa. Aké zmeny v PZP priniesol rok 2016? Najvýraznejšou zmenou v tomto roku je uplatňovanie malusu – teda prirážky klientom, za ktorých poisťovňa uhradila nimi spôsobenú škodu. Od 1.4.2016 tak musí robiť každá poisťovňa na základe novely zákona o PZP z roku 2015. V praxi dovtedy sledovanie škodovosti klienta fungovalo podľa ľubovôle poisťovne – keď nový klient tvrdil, že nespôsobil škody, dostal bonus. Len niektoré poisťovne požadovali potvrdenie o bezškodovom priebehu. Reálne tak systém netrestal vodičov, ktorí škody spôsobili. Ak im aj poisťovňa oznámila navýšenie poistného, jednoducho odišli inam a tam dostali plný bonus. Dnes to už nie je možné. Na čo si dať pozor? Na Slovensku je realitou nakupovanie v blízkom zahraničí. Mnohí naši klienti cestujú za takýmito nákupmi pravidelne či nepravidelne bez toho, aby si uvedomovali, že v zahraničí sú, čo sa týka PZP, vlastne v režime zelenej karty. A tu je u tých najlacnejších poisťovní problém, že ich asistenčné služby v zahraničí nekryjú prakticky nič. Existujú však riešenia. Buď si klient môže asistenčné služby v zahraničí za pár eur pripoistiť alebo si môže uzatvoriť poistenie tam, kde majú tieto asistenčné služby už v základe automaticky a zdarma. Pavol Michalec Odborný garant pre neživotné poistenie Universal maklérsky dom a.s....

 čítaj viac
POISTENIE MAJETKU

Ako si ochrániť domácnosť aj počas dovolenky
Počas dovolenkovej sezóny nechávame našu domácnosť takpovediac napospas osudu. Častokrát neuvedomelo sami upozorňujeme zlodejov na prebiehajúcu dovolenku rôznymi príspevkami na facebooku či instagrame. Okrem bdelých zlodejov môžu však vašu nehnuteľnosť poškodiť aj prírodné živly. Odchádzať do letovísk bez vhodného poistenia domácnosti sa skutočne nevypláca. V nasledujúcich Universálnych radách zhrnieme najčastejšie riziká, na ktoré treba myslieť pred odchodom na dovolenku. 1. Poistite si nehnuteľnosť aj domácnosť V banke vás totiž často neupozornia, že pri poistení nehnuteľnosti je rozumné poistiť si aj domácnosť. V týchto prípadoch sú totiž škody oveľa častejšie. Poistenie domácnosti pokrýva škody vzniknuté po vlámaní, krádeži č vyhorení bytu. Klient má na výber či si založí dve samostatné poistky alebo si zriadi jednu komplexnú, ktorá pokryje poistenie nehnuteľnosti i domácnosti. Kombinovaná možnosť býva ekonomicky výhodnejšia.  2. Pozor na vodu Štatisticky najčastejšie vznikajú škody spôsobené vodou. Či už ide o vytopenú práčku, prasknuté vodovodné potrubie alebo nedotiahnutý kohútik na umývadle. Voda vám v tomto prípade môže poškodiť zariadenie, elektrospotrebiče a v konečnom dôsledku aj stavbu samotnú. Samozrejme voda neostane len u vás, ale spravidla pretečie aj k susedom pod vami. V týchto prípadoch je dôležité mať poistenie vyskladané tak, aby nám pokrylo čo najväčší počet možných rizík. Tromfom je mať pripoistenú zodpovednosť za škodu, ktorá nás stojí ročne len zopár Eur, ale pokryje škody v desať tisícoch. 3. Nezabúdajte na doplnkové poistenie Oplatí sa využiť doplnkové služby pripoistení, nakoľko pokrývajú širokú škálu rizík za zvýhodnenú cenu. Okrem poistenia nehnuteľnosti odporúčame myslieť aj na úrazové poistenie. Je praktické ho mať celoročne, nielen počas dovolenky. V rámci nehnuteľnosti a domácnosti môžete mať pripoistených aj členov domácnosti.  4. Myslite na aktuálnosť poistnej sumy Kameňom úrazu býva podhodnotená suma poistenia nehnuteľnosti. Poistnú sumu treba nastaviť podľa aktuálneho vývoja trhu. Poistenie domácnosti je vhodné po niekoľkých rokoch znovu aktualizovať. Hodnota vybavenia vám totiž počas rokov narástla. Ak by prišlo k rozsiahlym škodám, poisťovňa vám preplatí vybavenie domácnosti len do výšky poistnej sumy. V prípadoch zdražovania bytov si klient nedokáže za pôvodnú sumu zaobstarať nové bývanie. Poisťovňa pri čiastkovom poškodení znižuje plnenie o mieru podpoistenia, čo bohužiaľ znamená, že z vyplatených peňazí ľudia nedokážu obnoviť, prípadne nahradiť svoje pôvodné bývanie. ...

 čítaj viac
Potrebujete pomôcť?
+ 421 903 292 292
sieť pobočiek
kontakt

e-mail: ustredie@universal.sk
Potrebujete pomôcť?: + 421 903 292 292
tel: 02/59206211

Zodpovedná osoba pre potreby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

INTRANET LOGIN

WEBMAIL