Dovolenka objednaná a kúpená, cestovanie v nedohľadne. Čo s tým teraz?

13. 5. 2020, Blog, novinky

Viacerí z nás sa tešili na letnú dovolenku. Slané more, piesočnatá pláž, oddych s knihou. To je to o čom väčšina snívala. Situácia súvisiaca s pandémiou ale mnohých z nás prinútila stornovať zaplatenú letnú dovolenku. Tí odvážnejší sa rozhodli počkať ako sa situácia vyvinie. Ďalšia skupina ľudí sa ocitla v situácii, kedy nemohli odísť na svoju zaplatenú dovolenku, pretože nemohli vycestovať.

Čo ale v takomto prípade robiť? Mám alebo nemám nárok na vrátenie peňazí? 

Ak ste si naplánovali svoju dovolenku prostredníctvom cestovnej kancelárie, môžete pred začatím zájazdu požiadať o odstúpenie od zmluvy bez zaplatenia storno poplatkov: „Ak v cieľovom mieste alebo jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré výrazne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich do cieľového miesta.“ – citované zo zákona č. 170/2018 Z.z. o zájazdoch (§ 21, ods. 2).

V dôvodovej správe k tomuto zákonu sa píše aj o tom, že mimoriadne a neodvrátiteľné okolnosti môžu zahŕňať aj významné riziko pre ľudské zdravie, čiže môže to byť aj pandémia COVID-19. Keďže Ministerstvo zahraničných vecí vydalo odporúčanie necestovať do oblastí, kde existujú významné riziká pre ľudské zdravie a dokonca sú naše hranice v súčasnosti zatvorené, ako spotrebiteľ máte právo na vrátenie všetkých platieb, ktoré ste cestovnej kancelárii zaplatili. To znamená, že máte nárok na bezplatné storno celého zájazdu. 

Ale POZOR! Týka sa to len tých zájazdov, ktoré sa majú uskutočniť v termíne, počas ktorého tento stav stále pretrváva. 

Pre lepšiu predstavu Vám prinášame konkrétny príklad. Naša kolegyňa mala zakúpený zájazd cez cestovnú kanceláriu. Mala začiatkom apríla odlietať do Barcelony na predĺžený víkend. Bohužiaľ pandémia jej plány prekazila a ona odcestovať nemohla. Ak by mala poistenie storna zájazdu, boli by jej vrátené peniaze za zájazd? Aj bez tohto poistenia má v takomto prípade na vrátenie peňazí nárok, nakoľko sa na tento zájazd vzťahuje platnosť vyššie citovanej časti Zákona o zájazdoch. Bežná prax však ukazuje, že s CK sa v takejto situácii komunikuje veľmi zle, nakoľko peniaze od klientov už oddisponovali do cieľových destinácií a dostať ich odtiaľ naspäť predstavuje pre nich problém. Ak by však kolegyňa mala poistenie storna zájazdu, poisťovňa by jej toto storno preplatila v plnej výške.

Vráťme sa ale späť k téme letných dovoleniek. V súčasnosti neexistuje právny nárok na vrátenie zálohových platieb za dovolenky, ktoré majú byť napríklad počas letných prázdnin.

Taký je právny stav. Ako je to však v skutočnosti?

Na to treba poznať obvyklé finančné toky cestovných kancelárií.

Zálohové platby alebo ich významnú časť CK posúvajú ako zálohy ďalej – leteckým spoločnostiam a zahraničným poskytovateľom ubytovacích a prepravných služieb. Preto sa deje, že v tejto situácii, keď mnoho turistov chce svoje zálohy oprávnene naspäť, CK ich nemajú z čoho vrátiť. Pokiaľ na nich budú klienti naliehať, prípadne sa s nimi aj súdiť, môže to dokonca spôsobiť aj ich krach.

Preto cestovné kancelárie v súčasnosti hľadajú na základe informácií od poskytovateľov služieb náhradné riešenia, ako napr. presunutie termínu dovolenky na iný termín, dokonca aj do inej destinácie za tú istú cenu, vystavenie vouchra s ohraničeným termínom a pod. No presun dovolenky na nasledujúci rok alebo vystavenie vouchra by pre klienta znamenal, že vlastne bezúročne úveruje cestovné kancelárie. A pritom vôbec nie je isté, či daná CK v roku 2021 ešte bude existovať.

Cestovné kancelárie na svojich stránkach zverejňujú odpovede na podobné otázky svojich klientov s tým, že pre prípadné riešenie ich konkrétnej situácie odporúčajú kontaktovať ich infolinku.

Pokiaľ však klient chce napriek všetkému zrušiť svoju už zaplatenú budúcu dovolenku, musí počítať so storno poplatkom. Niektoré cestovné kancelárie dávajú teraz v takom prípade „zľavu na storno“, tzn. že si neuplatňujú storno v plnej výške, na akú majú v zmysle dohodnutých obchodných podmienok nárok.

Uveďme si ďalší príklad. Ak si klient zaplatil letnú dovolenku v Egypte a dojednal si aj poistenie storna zájazdu, má nárok na preplatenie plnej sumy storna požadovaného zo strany CK. Toto storno môže dosiahnuť aj celú výšku sumy zaplatenej za dovolenku. Musí však v zmysle poistných podmienok poisťovne predložiť adekvátny dôvod zrušenia dovolenky. 

Pokiaľ bude v cieľovej krajine aj v čase plánovaného nástupu na dovolenku trvať súčasný zdravotne nepriaznivý stav, storno bude preplatené. 

Pokiaľ však by sa dovtedy súčasné zdravotne nevyhovujúce podmienky zmenili natoľko, že sa krajina otvorí, turistický ruch sa v nej obnoví a aj naše Ministerstvo zahraničných vecí zruší odporúčanie do daného regiónu necestovať, dôvody preplatenia storna odpadajú a poisťovňa by storno zájazdu nepreplatila.

Každopádne odporúčam vždy pri zakupovaní dovolenky či zájazdu vopred mať v produkte zahrnuté aj poistenie storna zájazdu, aby v takýchto prípadoch mohol klient preniesť túto finančnú záťaž na svoju poisťovňu. 

Treba ale pamätať, že to nie je možné u tých cestovateľov, ktorí nevyužívajú služby CK, ale dovolenky si zabezpečujú sami na rôznych ubytovacích a letenkových portáloch. Pri vzniku problémov musia komunikovať priamo s týmito subjektmi a v prípade ich úpadku sa k svojim peniazom vôbec nemusia dostať.

V prípade, ak máte záujem o poistenie storna zájazdu, neváhajte kontaktovať nášho sprostredkovateľa alebo navštívte jednu z našich pobočiek. Radi Vám poskytneme v iac informácii a pomôžeme tak ochrániť Vaše peniaze. 

Autor článku: Pavol Michalec, Odborný garant pre neživotné poistenie

Ak vás článok zaujal a chcete sa poradiť, neváhajte nás kontaktovať

okres
ĎAKUJEME VAŠA SPRÁVA BOLA ODOSLANÁ...
PRI ODOSIELANÍ SPRÁVY DOŠLO K CHYBE...
NOVINKY

Prokrastinácia alebo zajtra, zajtra, len nie dnes
Vážení čitatelia, máme za sebou štyri blogy od našej kolegyne Moniky Slávikovej. Dnes Vám prinášame v poradí už piaty, v ktorom sa budeme venovať prokrastinácii. Pretože ako sa vraví: „Zajtra, zajtra, len nie dnes, vraví každý lenivec.“ Je ale prokrastinácia fyzická alebo naopak psychická záležitosť? Viac nám o tom nižšie povie naša kolegyňa, Monika. Takmer každý človek prokrastinuje. Je to odkladanie alebo odsúvanie povinností na neskôr. Jedny to vnímajú ako modernú chorobu, iní zase tvrdia, že je stará, ako ľudstvo samé. Pri prokrastinovaní človek stráca energiu a nadobúda pocit viny. Je naučiteľná, ale naopak aj odučiteľná. Je dôležité si uvedomiť a všímať, ako sa prokrastinácia prejavuje u nás samotných. Akú má podobu a intenzitu.  Práve v tomto období, keď máme zmenený režim dňa, spôsob práce, spôsob zabezpečovania svojich každodenných potrieb, zmenu trávenia voľného času a zábavy a mnohé iné drobné zmeny, ktoré si ani neuvedomujeme, môžu napomáhať k odkladaniu úloh a povinností na neskôr. Pretože k zmene, potrebujeme viac energie, času a vytrvalosti. Spomeňte si, keď ste robili niečo po prvýkrát, aké to bolo?   A čo keď idete robiť niečo, čo vám nie je až tak po chuti? Alebo keď idete robiť niečo, čo chce od vás niekto iný a nie je to vaše rozhodnutie? Aj v takýchto situáciách máme tendenciu k odsúvaniu vykonania úlohy. Hľadáme výhovorky, uchyľujeme sa k náhradným, poznaným a možno zábavnejším činnostiam. Následkom toho sa môže stať, že sa dostávame do časového tlaku, prežívame pocity viny. Jednoducho, nie sme so sebou spokojní. Dokonca aj iní nás môžu začať vnímať tak, že sa na nás nedá spoľahnúť.  Dalo by sa povedať, že prokrastinácia je nesúlad medzi tým, čo chceme urobiť a tým, čo práve robíme. Ako si pomôcť, aby sme sa tomuto nesúladu vyhli alebo ho aspoň minimalizovali? Mne v tomto prípade funguje mojich desatoro: 1. V priebehu dňa sa často zastavím a všímam si, čo práve robím. 2. Na začiatku dňa, týždňa alebo určitého obdobia si úlohy vopred naplánujem, písomne do diára. Pomáha mi to pri zastavení sa, lebo vidím čo som chcela robiť a viem k čomu sa mám vrátiť. 3. Pred zapísaním úlohy si pripomeniem, prečo chcem danú úlohu zvládnuť. Nie všetky ma tešia rovnako, ale hľadám zmysel, prečo ich urobím. Niektoré po tomto uvažovaní aj vylúčim, Paretovo pravidlo 80/20. 4. Najdôležitejšiu úlohu robím dopoludnia, najradšej hneď zrána. Vtedy mám „čistú hlavu“. 5. Úlohy si konkretizujem. Jasne pomenujem, čo chcem robiť. Veľkú úlohu si rozdelím na viac menších častí. 6. Naplánujem si prestávky a aj ich dĺžku. Buď po akom čase práce alebo po ktorej časti práce si dám pauzu. 7. Vypnem alebo odložím preč z dosahu všetko čo by ma mohlo lákať k tomu, aby som vybočila zo svojej pozornosti. 8. Spracovanú úlohu alebo časť veľkej úlohy odškrtnem v diári – HOTOVO. 9. Keď sa mi podarilo v priebehu dňa prokrastinovať, prijmem to ako fakt. Pokrok pre mňa je už aj to, že som si to uvedomila. 10. Odpustím si a pripravím sa tak, aby som to v budúcnosti urobila inak. Naučila som sa sebadisciplíne. Prináša mi pocity radosti a spokojnosti. Keď som takto dobre naladená, dokážem s prehľadom zvládať aj náročnejšie alebo menej atraktívne úlohy a povinnosti. Minimalizujem prokrastinovanie a časový tlak. Dokážem sa ďalej učiť novým návykom, čo mi v dnešných časoch, veľmi pomáha udržiavať sa v rovnováhe.  Čo Vám pomáha neprokrastinovať? Budeme radi, ak nám napíšete Vaše tipy do komentára Nabudúce Vám priblížim tému: Koučing ako forma pomoci, keď si sám neviem rady. Autorka článku: Monika Sláviková, RR Prešov a transformačná koučka...

 čítaj viac
NOVINKY

Jednoduchý návod ako mať poriadok vo svojich zmluvách
V tomto blogovom príspevku si predstavíme 5 najdôležitejších funkcií, ktoré vám prináša aplikácia iŠanón 2.0 a napomôžu vám k prehľadnejšiemu poriadku vo vašich zmluvách. #PreKazdyPripad" class="wysiwyg-hashtag">#PreKazdyPripad si ich trošku rozoberieme.    1. Všetko na jednom mieste Všetky vaše dôležité dokumenty si môžete jednoducho povkladať do aplikácie iŠanón 2.0 www.isanon.sk a kdekoľvek na svete ich máte rýchlo po ruke, či už sa jedná o finančné, poistné úverové zmluvy ale aj fotokópie pasu, rodného listu, sobášneho listu, revízne správy, ktoré potrebujete pri hlásení udalosti a pod. 2. Informácie k dispozícii 24/7 Aplikácia iŠanón 2.0 www.isanon.sk vám vyhľadá všetky vaše potrebné informácie nonstop 24 hodín behom pár sekúnd, či už sa nachádzate doma, v práci, v obchodnom centre, na dovolenke pri mori alebo v horách.   3. Kontakt na sprostredkovateľa neustále na dosah V prípade akejkoľvek vzniknutej situácie máte vždy po ruke nielen všetky vaše dokumenty ale aj spojenie na osobného pomocníka, vášho privátneho sprostredkovateľa, priamo cez aplikáciu iŠanón 2.0 www.isanon.sk. 4. Zjednodušené hlásenia poistných udalostí  V prípade hlásenia nehody už nemusíte hľadať na internete kontakt na ktorúkoľvek spoločnosť. V iŠanóne 2.0 www.isanon.sk máte všetky dôležité kontakty a informácie k dispozícii na jednom mieste. 5. PZP v mobile Možnosť uzatvorenia PZP pre vaše vozidlo kdekoľvek a kedykoľvek to potrebujete. Na pár klikov vám aplikácia iŠanón 2.0 www.isanon.sk vygeneruje komplexnú ponuku od všetkých poisťovní na trhu s možnosťou finalizácie kúpy produktu online. Svoj iŠanón 2.0 si stiahnite tu. ...

 čítaj viac
NOVINKY

Ako zvládnuť prácu na diaľku a online svet
Vážení čitatelia,  dovoľte nám predstaviť v poradí už štvrtý blog od kolegyne Moniky Slávikovej. Úprimne nás teší, že máte záujem o tieto články a preto sa snažíme prinášať vám stále niečo nové. Akákoľvek forma pomoci je pre nás dôležitá.  #kedpotrebujetepomoct," class="wysiwyg-hashtag">#kedpotrebujetepomoct, sme tu pre Vás. Pracovný život sa nám všetkým výrazne zmenil. Z ničoho nič sme museli nabehnúť na prácu na diaľku a nie všetci, ktorí v tomto režime momentálne fungujú, majú s prácou z domu skúsenosti.  Musíme si uvedomiť, že zmeny sú súčasťou nášho každodenného života. Sú výraznejšie a dejú sa čím ďalej rýchlejšie. Dalo by sa povedať, že neustála zmena je teraz tou najväčšou istotou, s ktorou môžeme počítať. To čo platilo včera, dnes už nie je aktuálne. Jednou z terajších zmien je aj práca na diaľku a potreba väčšieho využívania online nástrojov. Čo s tým? Ako to zvládnem, keď nie som IT expert? Aj Vám napadli takéto myšlienky?  Ak áno, môžete použiť nasledujúce otázky pre svoj sebakoučing k tejto téme.  1. Aký mám postoj k práci na diaľku? a/ Nie je to nič pre mňa, preferujem osobné stretnutia. Počkám si až to skončí, snáď to   nebude dlho trvať. Ja na to nemám predpoklady, nebudem sa do toho púšťať. Alebo? b/ Je to pre mňa niečo nové. Budem musieť opustiť svoju komfortnú zónu. Potrebujem sa  naučiť nové veci. Zaberie mi to teraz viac času a energie. Budem vo väčšej pohode, keďže neviem dokedy to bude trvať a čo táto situácia prinesie. Možno to využijem aj neskôr, online nástroje využívame čoraz viac a nielen v práci.   Využijem efektívne čas, keď som doma. 2. Ktorá z mojich možností je pre mňa lepšia? Keby obdobie koronavírusu trvalo kratšie, s prvou možnosťou ho prekonám.    Trvá to však dlhšie, ako som očakávala. Idem do novej výzvy, nakoľko chcem ďalej plynule  pracovať a realizovať sa. Využijem dostupné zdroje a podpory, ktoré sa mi ponúkajú. Na  internete je veľa možností zdarma, ktoré môžem využívať. Prečo to neskúsiť? Možno to nie je až také náročné, ako sa na prvý pohľad zdá. Naučila som sa doteraz rôzne iné veci, naučím sa aj pracovať na diaľku. 3. Čoho sa vlastne obávam? Čo keď sa dostanem do bodu kedy nebudem vedieť ako ďalej?    Zavolám priateľovi alebo nájdem riešenie cez Google.  Čo keď môj klient nebude mať pochopenie pre tento spôsob spolupráce?  Najprv to vyskúšam.    Čo keď urobím chybu? Keď robím chyby, lepšie si zapamätám nové veci. Chybu opravím.  Čo keď si nebudem istá, čo mám robiť, kam kliknúť. Urobím si predtým ťahák, postup ako na to. A hlavne: Čo keď sa vlastne úplne zbytočne obávam vecí, ktoré sa ani nestanú?! 4. Čo mi v tejto situácii môže pomôcť? Ísť do akcie.  a/ Skonkretizujem si jednotlivé úkony mojej práce, od A po Z. b/ Zmapujem si, čo konkrétne potrebujem vykonávať na diaľku.  c/ Vyselektujem, čo z toho už ovládam a čo si potrebujem doplniť.   d/ Čo potrebujem doplniť, si najprv zistím, kde to nájdem a kto mi s tým môže pomôcť.  e/ Pripomeniem si, ako som sa v minulosti naučila to, čo už z online sveta ovládam. 5. Kedy s tým začnem? Najlepšie ihneď. Veď kedy, keď nie teraz? Keď si veci jasne pomenujeme, potom zistíme, že ich dokážeme zvládnuť. Keď vieme, PREČO to chceme zvládnuť, potom zistíme, čo máme urobiť. Keď ideme krok za krokom, celé sa to pre nás stane ľahšie. Budeme k tomu pristupovať s väčšou chuťou a maximalizujeme svoju produktivitu. Dokonca budeme mať zo seba lepší pocit lebo sa nám začne dariť. Nabudúce nazrieme do sveta: Prokrastinácia, alebo zajtra, zajtra len nie dnes. Autorka článku: Monika Sláviková, RR Prešov a transformačná koučka  ...

 čítaj viac
Potrebujete pomôcť?
+ 421 903 292 292
sieť pobočiek
kontakt

e-mail: ustredie@universal.sk
Potrebujete pomôcť?: + 421 903 292 292
tel: 02/59206211

Zodpovedná osoba pre potreby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

INTRANET LOGIN

WEBMAIL