Dovolenka objednaná a kúpená, cestovanie v nedohľadne. Čo s tým teraz?

13. 5. 2020, Blog, poistenie osôb

Viacerí z nás sa tešili na letnú dovolenku. Slané more, piesočnatá pláž, oddych s knihou. To je to o čom väčšina snívala. Situácia súvisiaca s pandémiou ale mnohých z nás prinútila stornovať zaplatenú letnú dovolenku. Tí odvážnejší sa rozhodli počkať ako sa situácia vyvinie. Ďalšia skupina ľudí sa ocitla v situácii, kedy nemohli odísť na svoju zaplatenú dovolenku, pretože nemohli vycestovať.

Čo ale v takomto prípade robiť? Mám alebo nemám nárok na vrátenie peňazí? 

Ak ste si naplánovali svoju dovolenku prostredníctvom cestovnej kancelárie, môžete pred začatím zájazdu požiadať o odstúpenie od zmluvy bez zaplatenia storno poplatkov: „Ak v cieľovom mieste alebo jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré výrazne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich do cieľového miesta.“ – citované zo zákona č. 170/2018 Z.z. o zájazdoch (§ 21, ods. 2).

V dôvodovej správe k tomuto zákonu sa píše aj o tom, že mimoriadne a neodvrátiteľné okolnosti môžu zahŕňať aj významné riziko pre ľudské zdravie, čiže môže to byť aj pandémia COVID-19. Keďže Ministerstvo zahraničných vecí vydalo odporúčanie necestovať do oblastí, kde existujú významné riziká pre ľudské zdravie a dokonca sú naše hranice v súčasnosti zatvorené, ako spotrebiteľ máte právo na vrátenie všetkých platieb, ktoré ste cestovnej kancelárii zaplatili. To znamená, že máte nárok na bezplatné storno celého zájazdu. 

Ale POZOR! Týka sa to len tých zájazdov, ktoré sa majú uskutočniť v termíne, počas ktorého tento stav stále pretrváva. 

Pre lepšiu predstavu Vám prinášame konkrétny príklad. Naša kolegyňa mala zakúpený zájazd cez cestovnú kanceláriu. Mala začiatkom apríla odlietať do Barcelony na predĺžený víkend. Bohužiaľ pandémia jej plány prekazila a ona odcestovať nemohla. Ak by mala poistenie storna zájazdu, boli by jej vrátené peniaze za zájazd? Aj bez tohto poistenia má v takomto prípade na vrátenie peňazí nárok, nakoľko sa na tento zájazd vzťahuje platnosť vyššie citovanej časti Zákona o zájazdoch. Bežná prax však ukazuje, že s CK sa v takejto situácii komunikuje veľmi zle, nakoľko peniaze od klientov už oddisponovali do cieľových destinácií a dostať ich odtiaľ naspäť predstavuje pre nich problém. Ak by však kolegyňa mala poistenie storna zájazdu, poisťovňa by jej toto storno preplatila v plnej výške.

Vráťme sa ale späť k téme letných dovoleniek. V súčasnosti neexistuje právny nárok na vrátenie zálohových platieb za dovolenky, ktoré majú byť napríklad počas letných prázdnin.

Taký je právny stav. Ako je to však v skutočnosti?

Na to treba poznať obvyklé finančné toky cestovných kancelárií.

Zálohové platby alebo ich významnú časť CK posúvajú ako zálohy ďalej – leteckým spoločnostiam a zahraničným poskytovateľom ubytovacích a prepravných služieb. Preto sa deje, že v tejto situácii, keď mnoho turistov chce svoje zálohy oprávnene naspäť, CK ich nemajú z čoho vrátiť. Pokiaľ na nich budú klienti naliehať, prípadne sa s nimi aj súdiť, môže to dokonca spôsobiť aj ich krach.

Preto cestovné kancelárie v súčasnosti hľadajú na základe informácií od poskytovateľov služieb náhradné riešenia, ako napr. presunutie termínu dovolenky na iný termín, dokonca aj do inej destinácie za tú istú cenu, vystavenie vouchra s ohraničeným termínom a pod. No presun dovolenky na nasledujúci rok alebo vystavenie vouchra by pre klienta znamenal, že vlastne bezúročne úveruje cestovné kancelárie. A pritom vôbec nie je isté, či daná CK v roku 2021 ešte bude existovať.

Cestovné kancelárie na svojich stránkach zverejňujú odpovede na podobné otázky svojich klientov s tým, že pre prípadné riešenie ich konkrétnej situácie odporúčajú kontaktovať ich infolinku.

Pokiaľ však klient chce napriek všetkému zrušiť svoju už zaplatenú budúcu dovolenku, musí počítať so storno poplatkom. Niektoré cestovné kancelárie dávajú teraz v takom prípade „zľavu na storno“, tzn. že si neuplatňujú storno v plnej výške, na akú majú v zmysle dohodnutých obchodných podmienok nárok.

Uveďme si ďalší príklad. Ak si klient zaplatil letnú dovolenku v Egypte a dojednal si aj poistenie storna zájazdu, má nárok na preplatenie plnej sumy storna požadovaného zo strany CK. Toto storno môže dosiahnuť aj celú výšku sumy zaplatenej za dovolenku. Musí však v zmysle poistných podmienok poisťovne predložiť adekvátny dôvod zrušenia dovolenky. 

Pokiaľ bude v cieľovej krajine aj v čase plánovaného nástupu na dovolenku trvať súčasný zdravotne nepriaznivý stav, storno bude preplatené. 

Pokiaľ však by sa dovtedy súčasné zdravotne nevyhovujúce podmienky zmenili natoľko, že sa krajina otvorí, turistický ruch sa v nej obnoví a aj naše Ministerstvo zahraničných vecí zruší odporúčanie do daného regiónu necestovať, dôvody preplatenia storna odpadajú a poisťovňa by storno zájazdu nepreplatila.

Každopádne odporúčam vždy pri zakupovaní dovolenky či zájazdu vopred mať v produkte zahrnuté aj poistenie storna zájazdu, aby v takýchto prípadoch mohol klient preniesť túto finančnú záťaž na svoju poisťovňu. 

Treba ale pamätať, že to nie je možné u tých cestovateľov, ktorí nevyužívajú služby CK, ale dovolenky si zabezpečujú sami na rôznych ubytovacích a letenkových portáloch. Pri vzniku problémov musia komunikovať priamo s týmito subjektmi a v prípade ich úpadku sa k svojim peniazom vôbec nemusia dostať.

V prípade, ak máte záujem o poistenie storna zájazdu, neváhajte kontaktovať nášho sprostredkovateľa alebo navštívte jednu z našich pobočiek. Radi Vám poskytneme v iac informácii a pomôžeme tak ochrániť Vaše peniaze. 

Autor článku: Pavol Michalec, Odborný garant pre neživotné poistenie

Ak vás článok zaujal a chcete sa poradiť, neváhajte nás kontaktovať

okres
ĎAKUJEME VAŠA SPRÁVA BOLA ODOSLANÁ...
PRI ODOSIELANÍ SPRÁVY DOŠLO K CHYBE...
POISTENIE OSÔB

Ako ovplyvní nový odvod do štátu ceny poistiek?
Parlament dňa 22.11.2016 schválil novelu zákona o poisťovníctve. Na základe nej budú poisťovne od januára 2017 povinné odvádzať štvrťročne 8 percent zo všetkých príjmov z neživotného poistenia. Pôvodný návrh počítal s tým, že sa novela nebude vzťahovať len na novouzatvorené poistné zmluvy, ale odvod mal byť retroaktívny, teda mal sa týkať aj poistných zmlúv uzatvorených v predchádzajúcich rokoch. Táto retroaktivita z novely zákona našťastie vypadla. V minulom roku poisťovne vytvorili v sektore neživotného poistenia priemerný zisk vo výške cca 4%, čo je len polovica navrhovaného navýšenia. Keďže činnosť poisťovní je podnikaním a každý podnikateľ podniká s cieľom tvoriť zisk, poisťovne budú nútené zvýšiť ceny neživotného poistenia, aby nevytvárali stratu. Za neživotné poistenie tak budú musieť ľudia platiť viac, ako doteraz. A to aj tí, ktorí majú bezškodový priebeh poistenia, teda nečerpali zo svojej poisťovne žiadne poistné plnenie. Pri ktorých produktoch sa majú ľudia pripraviť na zvýšenie ceny? Novela sa bude týkať všetkých produktov neživotného poistenia okrem PZP, kde tento odvod existuje už od začiatku. Takto vybrané peniaze z PZP sú určené pre hasičov a záchranárov na krytie nákladov pri ich zásahoch pri dopravných nehodách. Nový odvod sa bude vzťahovať na poistenia domov, bytov, domácností, havarijného aj cestovného poistenia, ako aj poistenia majetku firiem. A samozrejme aj všetkých zodpovedností občianskych i firemných a všetkých špeciálnych neživotných poistení. Peniaze z neho sa majú použiť na ochranu životného prostredia, protipovodňové opatrenia, ale aj krytie škôd po živelných udalostiach, čo všeobecne evokuje pocit, že vláda takto chce pomáhať tým nezodpovedným, ktorí sa o ochranu svojho majetku nestarajú a po živelnej pohrome chodia vyplakávať po úradoch, že nemajú kde bývať. Tí, ktorí si svoj majetok chránia aj poistením, by sa im mali na náhradu škody poskladať. K čomu to môže viesť? Ak to tak skutočne bude, mnohí doteraz poistení sa poisťovať nebudú. A vzhľadom na očakávané navýšenie ceny poistenia o minimálne 12% sa predpokladá, že hlavne veľkí firemní klienti prenesú svoje poistenie do zahraničia, čím sa na Slovensku vyberie na tomto odvode oveľa menej peňazí, ako sa očakáva, a samozrejme to bude mať aj vplyv na výšku odvedenej dane. Summa summarum po pár rokoch to môže dopadnúť tak, že výsledkom tohto odvodu bude pre štát nulové navýšenie alebo dokonca zníženie príjmov z neživotného poistenia. Upravia poisťovne okrem cien aj poistné podmienky? Poisťovne momentálne prepočítavajú, ako by tento odvod v budúcnosti mohol zasiahnuť do ich hospodárenia. Ako som spomínal, všeobecne môžeme očakávať nárast cien neživotného poistenia. Uvidíme, či novela bude viesť aj k zmene poistných podmienok, no podľa môjho názoru takéto zmeny nebude treba. Čo sa týka PZP, chcem upozorniť na skutočnosť, že navyšovanie jeho cien, s ktorým sa stretávame v súčasnom období, nemá s týmto odvodom nič spoločné. V prvom rade súvisí dvíhanie cien s novelou zákona o PZP, ktorá platí od 1.4.2016 a hovorí o tom, že každá poisťovňa musí uplatňovať malus, teda zvýšenie ceny poistného za škodový priebeh poistenia. Navýšenie cien poistného tak chodí klientom, ktorí v predchádzajúcom poistnom roku spôsobili škodu. Niektoré poisťovne však navýšili ceny všetkým. Sú to tie, ktoré sa v predchádzajúcom období nepripravili na zmeny vyplývajúce zo Solvency II, nariadenia s celoeurópskou platnosťou, ktoré hovorí o tom, že každý poistný produkt musí byť samofinancovateľný, teda jeho prípadná strata nesmie byť dotovaná zo zisku z iných produktov. Tieto poisťovne držali svoje ceny na najnižšej možnej úrovni, čím získali dosť veľa klientov. A teraz, keď už Solvency II platí v plnom rozsahu, museli ceny upraviť skokovo, čo sa týmto klientom, samozrejme, nepáči a hľadajú si inú poisťovňu Vyvolá vzniknutá situácia konkurenčný boj medzi poisťovňami? Konkurenčný boj medzi poisťovňami existuje aj bez tohto odvod. No práve vzniknutá situácia spôsobila väčšiu spoluprácu medzi poisťovňami, ktoré v zastúpení svojej asociácie proti tomuto navýšeniu aktívne bojujú aj po jeho schválení. Ako majú ľudia postupovať, aby docielili pre seba čo možno najvýhodnejšie zriadenie poistiek? Pre klientov, ktorí hľadajú najvýhodnejšie riešenie, platí to, čo doteraz. Nehľadať len najnižšiu cenu, ale hlavne porovnanie rozsahu poistného krytia. Nakoľko zodpovedá nielen ich finančným možnostiam, ale hlavne rizikám, ktoré im hrozia a budúcim možným potrebám, ktoré vzniknú, ak sa niečo stane. Ďalším rozhodujúcim faktorom sú skúsenosti s rýchlosťou a kvalitou poistného plnenia zo strany poisťovne. Najlepšie pre ľudí bude, ak si porovnanie poistiek nechajú urobiť odborníkom na neživotné poistenie. Táto služba je vykonávaná zdarma. Pavol Michalec odborný garant pre neživotné poistenie Universal maklérsky dom a.s....

 čítaj viac
POISTENIE OSÔB

Je vo vašom poistení aj krytie koronavírusu?
COVID-19 hýbe celou našou spoločnosťou a neobchádza ani poistný trh. Určite nik z nás nečakal, že také niečo ako koronavírus môže vôbec vzniknúť a nečakali to ani poisťovne. Teraz si mnoho z našich klientov oprávnene kladie otázku: „Mám vo svojej zmluve poistné krytie, keď je to úplne nová situácia? Mám pokrytú túto diagnózu, ktorá vlastne ani neexistovala keď som podpisoval svoju zmluvu? A to ešte v čase, keď je vyhlásená pandémia? “       A preto prinášame zopár objasnení. V prvom rade je dôležité si uvedomiť, že dané objasnenia sú platné k dnešnému dňu.  1. ) Poisťovne momentálne zvažujú proklientské kroky a prinášajú vyhlásenia smerom k plneniu COVID-19 z komerčného poistenia a možností plnenia nad rámec poistných podmienok. 2.) Áno, môže sa stať, že niekto v našom okolí má starý „historický typ“ poistnej zmluvy, poistku uzavretú veľmi dávno, kde je pandémia vo výlukách. V tomto prípade odporúčame kontaktovať svojho sprostredkovateľa . 3. ) Čo sa týka momentálneho stavu poisťovne, okrem dvoch (Wűstenrot poisťovňa a Novis poisťovňa), ponúkajú poistné produkty, kde nie je vo výlukách pandémia. Takže vyhlásenie stavu pandémie, nemá vplyv na poistné plnenie. Tieto dve poisťovne, ktoré majú túto výluku zadefinovanú vo svojich podmienkach, podľa posledných vyhlásení, robia proklientské kroky a pravdepodobne budú udalosti riešiť individuálne. 4.) Čo sa týka pripoistenia hospitalizácie a to isté platí aj pre pripoistenie pre prípad pracovnej neschopnosti, ide momentálne o stav, v ktorom, ak má klient diagnostikovanú diagnózu COVID-19, tak mu plynie plnenie z týchto pripoistení. Samozrejme pre uvedené pripoistenia platia len také ochranné a čakacie lehoty, výluky a obmedzenia definované príslušnými poistnými podmienkami, ktoré sú platné aj pri iných bežných ochoreniach. Zároveň upozorňujeme klientov, že je dôležité dodržať liečebný postup, nariadenú karanténu a ďalšie nariadenia vlády. 5.) Pokiaľ by došlo k tomu najhoršiemu, k smrti klienta z dôvodu choroby, samozrejme jedná sa o akúkoľvek smrť, v tom prípade, ak má klient dojednanú akúkoľvek smrť, poisťovňa by pristúpila k plneniu.  Čo teda robiť práve teraz? Ako sa zachovať? Určite dodržiavať už spomínané liečebné postupy , karanténu a nariadenia vlády týkajúce sa COVID-19. Práve v tejto dobe neodporúčame rušiť Vaše existujúce poistenie. Aj keby nebolo niektoré z pripoistení (hospitalizácia, PN-ka) v danej poistnej zmluve, môže byť táto zmluva nastavená dobre a je postačujúce doplniť tieto pripoistenia. Pri doplnení týchto pripoistení, alebo pri uzatváraní nového poistenia, Vám odporúčame kontaktovať odborne zdatného sprostredkovateľa, ktorý aj vďaka moderným online nástrojom, Vám na základe Vašich potrieb dokáže reálne pomôcť. Prajeme vám v týchto náročných dňoch najmä veľa zdravia a pozitívneho myslenia. Autor článku: Ivan Huspenina, Odborný garant pre životné poistenie ...

 čítaj viac
POISTENIE OSÔB

Na čo myslieť pri ceste do zahraničia
Počas aktuálneho dovolenkového obdobia treba mať na pamäti, že Európsky zdravotný preukaz, ktorý Vám zdravotná poisťovňa vystaví zadarmo, kryje len základnú starostlivosť. A to iba vo vybraných zdravotných zariadeniach v Európe. Preto je pred cestou dôležité si overiť, či sa daná destinácia nachádza v zozname miest pokrytých zdravotným zariadením. V tomto období je rozhodne lepšie mať aj cestovné poistenie. Pre konkrétnu radu, ktoré poistenie je pre vás vhodné, potrebujeme viac informácií o tom akú dovolenku plánujete. Do akej krajiny idete, či tam plánujete výstupy do hôr, alebo naopak, potápať sa v hlbinách, či leňošiť k moru alebo na divokejší rafting a pod. Každá z týchto informácii je dôležitá pre správny výber poistenia a rozhoduje aj pri poistnom plnení. Ak máte záujem nechať si poradiť, kontaktujte nás na našej pobočke, telefonicky alebo na stránke www.universal.sk  Okrem bezplatných konzultácií poskytujeme pomoc pri likvidácií poistných udalostí....

 čítaj viac
Potrebujete pomôcť?
+ 421 903 292 292
sieť pobočiek
kontakt

e-mail: ustredie@universal.sk
Potrebujete pomôcť?: + 421 903 292 292
tel: 02/59206211

Zodpovedná osoba pre potreby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

INTRANET LOGIN

WEBMAIL