Bude svet po pandémii taký, ako predtým?

7. 5. 2020, Blog, pomoc v pandémii

Veru nie, svet je každý deň iný, ako bol deň predtým a pandémia Koronavírusu je len jedna z mnohých katastrof, ktoré ľudstvo postihli. Je vysoko pravdepodobné, že o dva roky bude život bežať rovnako ako predtým a o 5 rokov bude mnoho ľudí presvedčených, že nič podobné sa už nestane.

To ale nie je pravda. 

Na tomto linku: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_epidemics je veľmi slušný prehľad pandémií a historicky sú k nám mnohé bližšie, ako by sme si možno chceli pripustiť. Ibaže sme o nich nemali informácie v reálnom čase, ako ich máme dnes vďaka sociálnym médiám. Mnohé choroby do dvoch rokov vymizli (respektíve prestali mať význam). Napríklad Ázijská chrípka v rokoch 1957 - 58 si vyžiadala do 4 miliónov obetí, podobne ako Hong Kongská v rokoch 1968 – 69. Koľko by ich však bolo pri dnešnom rozsahu cestovania, respektíve koľko by bolo obetí Koronavírusu bez súčasných opatrení môžeme len špekulovať. 

Pandémia však priniesla vďaka sociálnym médiám mnoho hlasov. Niektoré hlásali slušné informácie, niektoré hlásali informácie, ktoré ich majiteľom mohli priniesť priamy alebo nepriamy finančný prospech a niektoré len chceli znieť zaujímavo a hlásali ničím nepodložené konšpirácie. Človek však nemusí byť raketový vedec, aby sa vedel ponaučiť a dokázal kriticky filtrovať predkladané informácie a najmä – ponaučiť sa.

Skúsme sa teda poučiť a vziať veci za správny koniec. Roky nabádam ľudí, aby nežili z „ruky do úst“, ale mysleli na budúcnosť a tvorili si rezervy - sporili. Stávajú sa totiž udalosti, ktoré sa nikdy predtým nestali a zrazu sú súčasťou našich životov. A pri každej takejto udalosti sú úspory potrebné, aby sme ju dokázali prežiť s primeranými škodami.

Na finančné zdravie je potrebný komplexný pohľad, ktorý však ďaleko presahuje rozsah tohoto článku, preto skúsim odvodiť iba zopár najdôležitejších postrehov.

Ako začala karanténa, objavilo sa mnoho statusov, ktorá poistka čo kryje – ale žiadna nekryje to, že ste doma a nezarábate. Teraz si predstavte, že by ste mali tzv. „núdzovú rezervu“ vo výške aspoň troch (až šiestich) mesačných platov – ak ste zamestnanec. Ak ste SZČO (živnostník) je situácia komplikovanejšia. Mnoho SZČO totiž „optimalizuje“ svoje príjmy, no zabúdajú, že časť z ušetrených výdavkov na odvody a dane by si mali odložiť na „horšie časy“.

Núdzová rezerva ale neslúži len pre prípad pandémie a karantény. Rozumné je predpokladať, že sa Vám môže pokaziť práčka, chladnička či auto – to poistka tiež nepokrýva. Samozrejme, môžete chladničku kúpiť na splátky, akurát, že bude o 10 až 15 % drahšia. Je mylné predpokladať, že tých 15 % nikoho nezruinuje, pretože mnoho ľudí nakoniec všetko kupuje na splátky a teda všetko preplatia.

Prinášame Vám preto 5 rád, ktoré Vám pomôžu lepšie si usporiadať svoje investície, sporenie a tým pádom aj celkové výdavky.

Prvá rada teda znie: „Odložte si spotrebu a plánujte podobné výdavky dopredu.“

Bude to pre Vás nakoniec jednoduchšie a lacnejšie.

Ďalší okruh informácií, ktorý sa často objavoval bol o tom, ako akcie spadli a aký je výhodný čas na investovanie. Mnoho z týchto informácií v skutočnosti navádzalo k investičným špekuláciám. Bol by som Však opatrný pri takýchto vyhláseniach. Najskôr rozlišujme, čo je náš cieľ: 

1. Mám úspory, ktoré teraz rok, dva, či tri nepotrebujem, ale potom mám cieľ na čo ich použiť.
2. Mám úspory, ale zopár rokov ich nebudem potrebovať. Bolo by fajn, keby sa zhodnocovali.
3. Mám voľné peniaze a chcem špekulovať ako čo najlepšie zarobiť.
4. Nemám žiadne úspory, ale rád by som si ich malými pravidelnými investíciami vytvoril.

Vyššie uvedené rozdelenie je samozrejme veľmi zjednodušené, ale už toto pomôže.

Ak je Váš investičný horizont krátky, musí byť Vaša investícia veľmi opatrná – inak sa blížite k špekulácii. Je dobré často zvážiť, či nebude lepším riešením vkladový produkt.

Ak je váš investičný horizont strednodobý (aspoň strednodobý), je dobré zvážiť investíciu aj do akciových podielových fondov. Pozor, investovať do akcií a investovať do akciových fondov nie je to isté. Pri slušných podielových fondoch je neporovnateľne nižšie riziko, ako pri kúpe jednotlivých akcií. Ak vezmeme do úvahy históriu vyspelých akciových trhov povedzme od 70. rokov, ťažko nájdeme obdobie pri investícii na 7 rokov, že by klient dosiahol stratu – ak tak len rádovo málo percent. Najpravdepodobnejšie však boli výnosy viac ako 8 % ročne. Dobrá investícia sa nesnaží porážať trh, ale kopírovať ho.

Pojem „špekulovať“ nie je v prípade investovania hanlivo chápaný, len si klient musí pripustiť, že sa snaží na základe nejakého presvedčenia poraziť trh a nadpriemerne zarobiť. Vyberá si úzko špecializované investície a podstupuje podstatne vyššie riziko. 

V poslednom prípade si je potrebné uvedomiť, že ak pravidelne sporíme, takmer vôbec nás nezaujíma v akom štádiu je trh, pretože naša investícia sa v podstate priemeruje. Ak ideme sporiť napríklad na 7 rokov, som ochotný hájiť presvedčenie, že by sme mali sporiť 100 % do akcií. Samozrejme vychádzam z predpokladu, že ste v kontakte so svojim investičným poradcom a ste ochotný investíciu pravidelne prehodnocovať. Ak napríklad o 5 rokov dosiahnete slušný výnos a viete, že určite sporenie o dva roky ukončíte, je čas sa akcií zbaviť. Investícia na rozdiel od mnohých iných finančných produktov je veľmi tvárna a ľahko sa dá zmeniť podľa zmenených klientových potrieb. 

Preto druhá rada znie: „Zamyslite sa čo chcete dosiahnuť, čo je Vaša skutočná potreba.“

Či už idete investovať jednorazovo alebo pravidelne (sporiť) je veľmi dôležité brať do úvahy náklady s tým spojené. Medzi podielovými fondami rozlišujeme fondy aktívne riadené – to sú tie, ktoré máme v povedomí a pasívne fondy – tzv. ETF (nazývané aj indexové fondy). Naša spoločnosť ponúka oba typy fondov. Každý z nich má svoje výhody aj nevýhody v porovnaní s druhou kategóriou. Sú však spoločnosti, ktoré sa orientujú iba na jeden typ fondov a popisujú ich ako jediné výhodné riešenie. Často sú indexové fondy označované ako nízko nákladové, ale celkové náklady pre klienta nemusia vždy hovoriť iba v ich prospech. 

V každom prípade som pred časom analyzoval, aký dopad môžu mať náklady a rôzny daňový režim rôznych podielových fondov na výsledok sporenia. Vzal som tri konkrétne ponuky zo slovenského trhu. Predpokladal som, že klient bude pravidelne sporiť 100 Eur mesačne 30 rokov (na dôchodok). Ak by všetky tri riešenia dosiahli 9 % výnos, mal by klientov sporiaci účet hodnotu, ako vidno na grafe.
 

Preto tretia rada znie: „Náklady a forma zdanenia majú podstatný vplyv na výsledok Vašej investície/sporenia, berte to do úvahy.“

Štvrtá rada súvisí s predchádzajúcimi: „Podielové fondy sú veľmi transparentné, ak sa neviete dopátrať, aké majú náklady, výsledky, do čoho presne investujú – nekupujte ich!“

Po náhlom poklese trhov v súvislosti s pandémiou som mal telefonát od jednej známej, ktorý prebiehal zhruba nasledovne:

Ona: „Ocino má vklad v banke a teraz mu to pokleslo o niekoľko percent, viete mi poradiť, či by to nemal radšej vybrať?“
Ja: „Ako mu mohla klesnúť hodnota vkladu v banke?“
A to som už tušil, odkiaľ vietor fúka, pretože som sa s tým stretol.
Ona: „Neviem, len mi vystrašený volal.“
Ja: „Viete čo, zavolajte mu, nech pošle výpis. Ja si myslím, že má nakúpené podielové fondy.“
Ona: „Určite nie, vravel, že je to vklad.“
Vklad a investícia sú celkom iné finančné produkty. Po obdržaní kópii dokladov a ich preštudovaní (vlastne mi stačil jeden pohľad).
Ja: „Váš ocino má nakúpené pomerne nekvalitné fondy domáceho správcu. Ak chce investovať, pri rovnakom riziku môže mať omnoho kvalitnejšie spravované fondy – nech to vyberie.“
Ona: „Nestratí na tom?“
Ja: „Už stratil, ale ak to dá do lepšej správy, skôr sa mu investícia vráti.“

Čo je podstatné, a viem, že sa to deje. V niektorých bankách pracovník vidí stav účtu a ponúkne, často starším klientom „taký lepší vklad“ – no v skutočnosti mu zriadi investíciu. 

Preto piata rada znie: „Investujte len cez ľudí, u ktorých existuje objektívny predpoklad, že s nimi budete môcť komunikovať počas celej životnosti Vašej investície – dajú si väčší pozor na to, či ste správne pochopili vlastnosti produktu.“

V prípade, ak potrebujete poradiť, neváhajte nás kontaktovať, my Vám odporučíme čo najlepšie riešenie spolu s našim investičným špecialistom.

Autor článku: Ondrej Faith, Odborný garant pre kapitálový trh a investície

Ak vás článok zaujal a chcete sa poradiť, neváhajte nás kontaktovať

okres
ĎAKUJEME VAŠA SPRÁVA BOLA ODOSLANÁ...
PRI ODOSIELANÍ SPRÁVY DOŠLO K CHYBE...
POMOC V PANDÉMII

Čo s tým, keď máte príjem nižší o 50%
Príjem veľkej časti obyvateľstva Slovenska momentálne výrazne poklesol. Dôvodom sú preventívne reštrikčné opatrenia súvisiace s COVID – 19, nie len v našej krajine, ale čo je horšie v celoeurópskom priestore. To paralyzovalo medzinárodný obchod, od ktorého sme ako krajina tak veľmi závislý. Niektorým z nás sa príjem znížil o 30/40/50 %, a bohužiaľ niektorí prišli o prácu úplne. Ekonomické vyhliadky do budúcna tiež nie sú zrovna ružové.  Čo teraz? Splátky a účty treba predsa platiť aj naďalej. Svoje správanie ste so snahou eliminovať svoje výdavky na minimum už prehodnotili a upravili. Zbytočne neplytváte, obmedzili ste nákupy zbytočností a zamerali sa iba na nutnosti. A i keď ťažko, ale predsa ste sa vžili aj s myšlienkou, že plánovanú dovolenku v Grécku asi tiež pre tento rok s rodinou vynecháte. Kde teda ešte môžete ušetriť? Pomerne veľká rezerva sa skrýva vo finančných produktoch. Ktoré to sú? V zásade všetky. Môže to byť životné poistenie, hypotekárny alebo spotrebný úver, poistenie nehnuteľnosti či vozidiel a v neposlednej rade i rôzne produkty šetrenia.  Napriek platným obmedzeniam z kategórie „osobný kontakt“, vám dokážeme prostredníctvom našej aplikácie iŠanón 2.0 a v následnej súčinnosti s našimi odborníkmi (finanční agenti) poskytovať plnohodnotné služby. Dlhoročnými skúsenosťami vyzbrojení kolegovia, Vám radi pomôžu s analýzou výhodnosti vašich existujúcich zmlúv, a to s cieľom ušetriť. Takto usporené financie viete využiť buď na pokrytie aktuálne nutných výdavkov, alebo na vytvorenie budúcej železnej rezervy. Tá by mala tvoriť min. 6 až 9 mesačných platov.  Ako na to?  1. Stiahnite si aplikáciu iŠanon (je zadarmo pre každého). Praktické video návody nájdete tu: http://isanon.sk/videonavody/ 2. Ak ste našim klientom, systém vám automaticky do aplikácie „naleje“ vaše zmluvy a kontaktné údaje na vášho agenta. Stačí mu zavolať alebo poslať mail či SMS. 3. Ak nie ste našim klientom, NEVADÍ. Po zaregistrovaní sa do aplikácie vám priradíme odborníka, ktorý vás bude kontaktovať s ponukou pomoci. A zmluvy, tie si viete do aplikácie nahrať aj sami. „Dezinfekcia“ financií. Čo si pod tým reálne môžeme predstaviť? Poďme si to rozmeniť na drobné. Základné princípy dezinfekcie domácich financií: 1. Odklad splátok hypotéky Ak máte reálny problém so zaplatením splátky za hypotéku alebo úver, komunikujte s bankou. Ak je to nevyhnutné, skúste sa dohodnúť na odklade splátok. Vláda a Slovenská banková asociácia sa dohodli na zásadnom posunutí splátok úverov. Odklad splátok úverov má byť pre občanov a malé firmy na deväť mesiacov. Občania môžu požiadať banky o odklad na túto dobu. Žiadosti sa budú vybavovať elektronicky. Keďže sa jedná o oficiálny posun, ľudia sa nestanú neplatičmi (nebudú mať záznam v registri dlžníkov). O takzvané splátkové moratórium budú môcť požiadať aj samostatne zárobkovo činné osoby, malé a stredné firmy. Splátky, ktoré mali prebehnúť počas deväťmesačného moratória, si budú môcť spotrebitelia presunúť na záver splátkového kalendára. Do úvahy prichádza aj konsolidácia viacerých úverov do jedného, kde môžete mať nižšiu úrokovú sadzbu. Táto konsolidácia vám môže priniesť okamžitú pomoc.  ILUSTRAČNÝ PRÍKLAD KONSOLIDÁCIE Klient splácal spotrebný úver s mesačnou splátkou 155 € a zároveň hypotekárny úver vo výške 267 €. Splátky spolu predstavovali 431 €. Po konsolidácii, s novým hypotekárnym úverom klient zaplatí 268 €. To znamená, že mesačne ušetrí na splátkach 163 €. Keď potrebujete pomôcť s konsolidáciou vašich úverov, neváhajte nás kontaktovať. 2. Životné poistenie môže pomôcť Ak ste prišli o časť príjmu v dôsledku PN či hospitalizácie, práve dobré životné poistenie vám môže pomôcť.  Dobré nastavené životné poistenie dokáže kryť klienta okrem iného aj na hospitalizáciu a hlavne na práceneschopnosť. Pokiaľ má klient diagnostikovanú chorobu COVID-19, je hospitalizovaný v nemocnici a má pripoistenie hospitalizácie, tak mu poisťovňa vypláca denne poistnú sumu, ktorú ma dojednanú. Ak má na deň 15 €, poisťovňa mu vyplatí za celú dobu hospitalizácie 15 € x počet dní hospitalizácie.  Pokiaľ by mal dojednané pripoistenie PN, pri ktorej nie je nutná hospitalizácia, tak poisťovňa takému klientovi preplatí dennú sumu, ktorú ma dojednanú počas PN-ky . Ak má na deň 15 €, poisťovňa vyplatí 15 € x počet dní, kedy je klient na PN-ke. V tomto prípade je potrebné sa pozrieť, akú PN má klient dojednanú. Často je v poisťovniach toto pripoistenie PN vyplácané od určitého dňa, nie spätne. Ak má klient finančnú rezervu na mesiac, tak aj toto prípadné vyplácanie je postačujúce. Aj keby nebolo niektoré z pripoistení (hospitalizácia, PN-ka) v danej poistnej zmluve, môže byť táto zmluva nastavená dobre, nie je nutné ju za každú cenu rušiť a je postačujúce doplniť tieto pripoistenia.  Ak potrebujete pomôcť, zdarma vám skontrolujeme a nastavíme životné poistenie tak, aby vás chránilo aj v prípade choroby. Neváhajte nás kontaktovať. 3. Prevencia, základ úspechu Je na mieste prekontrolovať zmluvy súvisiace s poistením domácnosti či nehnuteľnosti. Aj tu môžeme okamžite ušetriť a zároveň predísť ďalším nepríjemnostiam. Niektoré staré zmluvy sú zbytočne drahé a často ani nekryjú mnohé riziká. PRÍKLAD Trávime doma viac času, čo sa odzrkadľuje aj na vyššej spotrebe vody a elektriny. Spotrebiče môžu byť preťažené. Deti viac vymýšľajú. Je rozumné predísť prípadným finančným škodám už len tým, že si prekontrolujete svoje krytie rizík. Pohľadajte teraz všetky svoje zmluvy a nechajte si ich zdarma prekontrolovať a nastaviť výhodnejšie. Kontaktujte nás a my vám radi pomôžeme. Nezabúdame ani na vodičov. Reč je o sklách, stret so zverou, živel, krádež a pod. Možno si kladiete otázku prečo si uzatvoriť KASKO, keď sme prevažne všetci v karanténe? Napríklad aj preto, že ľudia budú mať menej peňazí. Niektorí jedinci budú tieto schodky v rodinných rozpočtoch riešiť drobnými krádežami. Teraz sa jazdí oveľa menej, takže riziko havárie nie je také vysoké ako predtým. Netreba však zabúdať na to, že KASKO kryje aj živelné udalosti a poškodenia káblov voľne žijúcimi zvieratami. Mnohé autá sú dlhodobo odstavené na parkoviskách a zvieratá v nich môžu mať „raj“. Vieme vám pomôcť aj s odhlásením a prihlásením vozidla do evidencie a ušetriť tak na správnych poplatkoch. Správne nastavenou zmluvou vám vieme v niektorých nepríjemných prípadoch ušetriť nemalé peniaze, keď k rizikám pristupujeme preventívne.  4. Zabudnite na pôžičky Riešiť aktuálnu situáciu výpadku príjmu nevýhodnými pôžičkami alebo nebodaj spotrebným úverom, by bolo v tejto neistej dobe nanajvýš nezodpovedné. Tieto produkty sú zvyčajne zaťažené vysokým poplatkom, alebo cenou, ktorú za túto pôžičku zaplatíte. Je potrebné si dať pozor na výšku úrokovej sadzby prípadne celkové náklady zhodnotené v RPMN (ročná percentuálna miera nákladov). Ak nie ste nútený si pôžičku brať, tak ju naozaj neodporúčame.  5. Požiadajte o daňové prázdniny, získate čas Ak vám situácia neumožňuje zaplatiť daň z príjmov, odporúčame vám požiadať o odpustenie zmeškanej lehoty podania alebo zaplatenia dane, prípadne oboch lehôt, najneskôr však do 30 dní, keď vám pominú dôvody. Podľa Finančnej správy tak nemusíte robiť vopred. Správca dane bude na tieto žiadosti prihliadať a vychádzať v ústrety všetkým žiadostiam súvisiacim s aktuálnou situáciou. Odpovede na otázky v daňovej oblasti, ako aj prehľad toho, čo všetko viete odložiť, nájdete bližšie na https://www.financnasprava.sk/sk/infoservis/koronavirus-opatrenia. 6. Investície podržte Ak ste investovali peniaze do investičných produktov či podielových fondov, ktorým momentálne klesá hodnota, nepanikárte. Oplatí sa vyčkať, kým sa situácia na trhu neuzdraví. Poklesy sú bežnou praxou, rozhodne nevyberajte akcie a nepredávajte ich, pretože by ste na tom rapídne stratili. Trh jednoducho potrebuje čas na zotavenie.  7. Majte svoje zmluvy pod kontrolou Dobrý začiatok je mať všetky zmluvy uložené na jednom mieste. Universal vám ponúka uloženie všetkých vašich zmlúv do modernej mobilnej aplikácie iŠanón 2.0, ktorá je úplne zadarmo. Ak iŠanón ešte nemáte neváhajte si ho stiahnuť tu.   Sme tu pre vás aj v týchto ťažkých časoch. #Kedpotrebujetepomoct." class="wysiwyg-hashtag">#Kedpotrebujetepomoct. Spolu to zvládneme. O týždeň sa pozrieme na tému HYPO-priestor a jeho staronové riešenia....

 čítaj viac
POMOC V PANDÉMII

Ako pandémia zmenila finančné správanie Slovákov?
Zmenila korona správanie Slovákov? Snažia sa myslieť aj na životné poistenie? V istom zmysle áno. Paradoxne COVID kríza pomohla ľuďom k akémusi sebauvedomeniu a v dôsledku nového ohrozenia, ktorému odrazu čelili, sa začali zaujímať o kvalitu krytia svojho životného poistenia. Napríklad, či ich existujúce poistenie dokáže pokryť následky v prípadne nakazenia sa vírusom COVID-19, a to predovšetkým z pohľadu výpadku príjmu, čerpania PN-ky, z pohľadu hospitalizácie či ochorenia na závažnú (kritickú) chorobu, prípadne následnej plnej či čiastočnej invalidity.  Priamy dôsledok prvej vlny bol a aktuálne stále je zvýšený záujem o službu revízie existujúcich zmlúv, ktorú, samozrejme, ponúkame našim klientom bezplatne. Výsledkom takejto služby môžu byť dva javy, a to jednak zvýšenie kvality poskytnutého krytia a zároveň možnosť úspory finančných prostriedkov pri zachovaní kvality alebo ideálne pri zvýšení ochrany klienta.  Ak áno, v akom veku, ktoré vekové kategórie sa najviac poisťujú? (kedy začínajú myslieť na poistenie seba). Badať tu v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi zmenu? Je tu jedna zmena, a to predovšetkým v rodinách. Rodičia si začali viac uvedomovať, že by nemalo byť na prvom mieste krytie (poistenie) vlastného dieťaťa, ale že predovšetkým oni musia byť dostatočne kvalitne poistení, pretože práve oni sú tí, ktorí sú živiteľmi rodiny.   V prípade výpadku ich príjmu sú v zásade nenahraditeľnými.  Druhé pozitívum, ktoré vnímame, je fakt, že klienti viac pociťujú potrebu v prípade sporenia a vytvorenia si finančnej rezervy na horšie časy, aké momentálne, bohužiaľ, zažívajú viacerí z nás.  Neexistuje presne definovaný vek, kedy sa ľudia poisťujú najviac. Je to naozaj veľmi individuálne, a to v závislosti od životnej situácie, osobného nastavenia a finančných možností každého z nás.  A ak nie, ak je o to nezáujem, kde vidíte dôvod? Je to finančná otázka alebo iná? Za nás záujem klientov pretrváva. Tí, ktorí sa sústredia na kvalitu svojho životného poistenia ďaleko viac ako kedykoľvek predtým, a to je dobre. Každopádne platí, že v prípade, ak sa klient dostane do finančných problémov, prvé na čo siaha, je, bohužiaľ ,poistenie. Poťažmo to životné.  Odpovedá: Ivan Huspenina, Odborný garant pre životné poistenie...

 čítaj viac
POMOC V PANDÉMII

Mám nárok na poistné plnenie v prípade nákazy COVID-19?
Koronavírus už nejaký čas hýbe našou spoločnou realitou a výnimkou nie je ani poistný trh. Mnoho z nás si teda právom kladie podstatnú otázku: „V prípade, ak ochoriem na COVID-19, kedy vzniká nárok na poistné plnenie?“ Náš kolega, Ivan Huspenina, odborný garant pre životné poistenie, si pre vás pripravil pár vysvetlení, ktoré vám môžu v danej situácii pomôcť.  Nárok na poistné plnenie vzniká, ak má klient pripoistenie v nasledujúcich prípadoch: 1. Hospitalizácia - v prípade, ak je klient hospitalizovaný v dôsledku diagnostikovania COVID-19, poistné plnenie v rámci dohodnutej sumy mu bude vyplatené. 2. Závažné ochorenia – je potrebné si uvedomiť , že COVID-19 nie je v súčasnosti diagnózou, ktorá by bola komerčným poistením krytá v rámci pripoistenia závažných chorôb. No zároveň už dnes vieme, že ťažký priebeh tejto choroby môže spôsobiť chorobu, hlavne závažne poškodenia pľúc a pod., ktorá môže byť v súlade s niektorou z diagnóz závažných chorôb poisťovní. Ak by táto diagnóza spĺňala podmienky diagnózy závažných chorôb, došlo by k poistnému plneniu. 3. Invalidita - ak by COVID-19 spôsobil zdravotný stav, kedy by sociálna poisťovňa uznala klienta invalidom a klient by mal takúto invaliditu dojednanú, došlo by k poistnému plneniu. 4. Smrť - pokiaľ by došlo k tomu najhoršiemu, k smrti klienta z dôvodu ochorenia na COVID-19, je potrebné podotknúť, že pripoistenie iba na úrazovú smrť nestačí. Klient musí mať dojednané akékoľvek krytie smrti. V tom prípade poisťovňa pristúpi k plneniu.  Vynára sa vám tiež otázka, či a kedy máte nárok na vyplatenie PN v prípade nákazy COVID-19? Odpoveď znie... V tomto prípade je potrebné si uvedomiť, že existujú dva druhy diagnóz: 1. U07.1 – potvrdená infekcia COVID-19. Ak sa potvrdí spomínaná diagnóza, klient má nárok na poistné plnenie. 2. U70.2 – podozrenie z infekcie COVID-19. Keďže je to iba podozrenie z infekcie, poisťovne PN neplnia. Klient musí mať od doktora vystavenú PN. Čo robiť, ak nemáte uzatvorenú zmluvu na životné poistenie, prípadne nemáte spomínané pripoistenia? Klient, ktorý sa práve v tejto dobe rozhodol uzatvoriť novú zmluvu, prípadne pripoistenie, urobil dobré rozhodnutie, no je dôležité podotknúť, že existujú tzv. čakacie doby. Tie sú v súčasnosti pomerne krátke, teda 2 – 3 mesiace. Na trhu momentálne máme poisťovne, ktoré dokážu preniesť čakacie doby za určitých podmienok aj do nového poistenia. A práve preto Vám pri doplnení týchto pripoistení alebo pri uzatváraní nového poistenia odporúčame kontaktovať našich sprostredkovateľov , ktorí vám veľmi radi poradia a vytvoria poistenie na mieru podľa vašich požiadaviek.  Na záver vám v týchto náročných dňoch želáme najmä veľa zdravia a pozitívneho myslenia. #KedPotrebujetePomoctVPandemii, sme tu pre vás.    Autor článku: Ing. Ivan Huspenina, Odborný garant pre životné poistenie ...

 čítaj viac
Potrebujete pomôcť?
+ 421 903 292 292
sieť pobočiek
kontakt

e-mail: ustredie@universal.sk
Potrebujete pomôcť?: + 421 903 292 292
tel: 02/59206211

Zodpovedná osoba pre potreby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

PORTOS LOGIN

WEBMAIL