Ako si vybrať správne zdravotné poistenie

23. 7. 2019, Blog, poistenie osôb

V nasledujúcich Universálnych radách sa budeme venovať zdravotnému poisteniu. Rozoberieme si rozdielne prístupy zdravotných poisťovní na Slovensku ilustrované zopár úžitkami, ktoré ponúkajú nad rámec zákona. Blíži sa totiž september, kedy je možné zdravotnú poisťovňu zmeniť.

Zdravotné poistenie sa u nás riadi ústavou SR a zároveň zákonom o zdravotnom poistení. Je to vlastne povinné zdravotné poistenie. Momentálne máme na Slovensku tri zdravotné poisťovne. 

Štátnu Všeobecnú zdravotnú poisťovňu a dve súkromné, Union a Dôveru. Jedným z rozdielov sú benefity, ktoré tieto poisťovne ponúkajú svojím klientom nad rámec zákona. Po krátkej analýze vyplýva, že najmenej využiteľných benefitov a najmenej peniaze vracajúcich úžitkov ponúka pre svojich poistencov VšZP. Ostávajú teda dve súkromné možnosti, Union a Dôvera. Najlákavejším benefitom je preplácanie doplatkov u zubného lekára v celkovej výške 100 EUR ročne a preplácanie doplatkov na lieky a dietetické potraviny. Po preštudovaní ich benefitov viac praktických a hlavne finančne „revanšujúcich“ úžitkov má Dôvera. Preplatenie doplatkov za lieky a dietetických potraviny pre deti a ich rodičov a hlavne možnosť prenosu 200 eurového kreditu medzi členmi rodiny dáva najväčší význam. Je takmer nemožné určiť dopredu, ktorý člen rodiny môže vážne ochorieť a presun kreditu medzi členmi rodiny je veľká výhoda. Dôvera disponuje skvelou mobilnou aplikáciou, ktorá patrí vďaka jedinečným funkcionalitám (prehľad o platbách, prehľad o liekoch, zákrokoch, vyšetreniach, doplatkoch, jednoduchosť vrátenia doplatkov) a ľahkému ovládaniu medzi najlepšie aplikácie na trhu. Určite odporúčame zvážiť zmenu zdravotnej poisťovne pokiaľ je klient vo VšZP a na základe priorít klienta prestúpiť do jednej z dvoch poisťovní Union, alebo Dôvera.

Ak ste rozhodnutí zmeniť svoju zdravotnú poisťovňu, samotný úkon je pomerne jednoduchý. Ak máte záujem byť od nového roku poistencom inej zdravotnej poisťovne, musíte sa prihlásiť najneskôr do 30.9. 2019. Prechod do konkurenčnej zdravotnej poisťovne je zadarmo. Jedinou povinnosťou je oznámiť zmenu zdravotnej poisťovne svojmu zamestnávateľovi do 8.1. nasledujúceho roka. 

Ak chcete zmeniť zdravotnú poisťovňu, neváhajte nás kontaktovať.

okres
ĎAKUJEME VAŠA SPRÁVA BOLA ODOSLANÁ...
PRI ODOSIELANÍ SPRÁVY DOŠLO K CHYBE...
POISTENIE OSÔB

Ako ovplyvní nový odvod do štátu ceny poistiek?
Parlament dňa 22.11.2016 schválil novelu zákona o poisťovníctve. Na základe nej budú poisťovne od januára 2017 povinné odvádzať štvrťročne 8 percent zo všetkých príjmov z neživotného poistenia. Pôvodný návrh počítal s tým, že sa novela nebude vzťahovať len na novouzatvorené poistné zmluvy, ale odvod mal byť retroaktívny, teda mal sa týkať aj poistných zmlúv uzatvorených v predchádzajúcich rokoch. Táto retroaktivita z novely zákona našťastie vypadla. V minulom roku poisťovne vytvorili v sektore neživotného poistenia priemerný zisk vo výške cca 4%, čo je len polovica navrhovaného navýšenia. Keďže činnosť poisťovní je podnikaním a každý podnikateľ podniká s cieľom tvoriť zisk, poisťovne budú nútené zvýšiť ceny neživotného poistenia, aby nevytvárali stratu. Za neživotné poistenie tak budú musieť ľudia platiť viac, ako doteraz. A to aj tí, ktorí majú bezškodový priebeh poistenia, teda nečerpali zo svojej poisťovne žiadne poistné plnenie. Pri ktorých produktoch sa majú ľudia pripraviť na zvýšenie ceny? Novela sa bude týkať všetkých produktov neživotného poistenia okrem PZP, kde tento odvod existuje už od začiatku. Takto vybrané peniaze z PZP sú určené pre hasičov a záchranárov na krytie nákladov pri ich zásahoch pri dopravných nehodách. Nový odvod sa bude vzťahovať na poistenia domov, bytov, domácností, havarijného aj cestovného poistenia, ako aj poistenia majetku firiem. A samozrejme aj všetkých zodpovedností občianskych i firemných a všetkých špeciálnych neživotných poistení. Peniaze z neho sa majú použiť na ochranu životného prostredia, protipovodňové opatrenia, ale aj krytie škôd po živelných udalostiach, čo všeobecne evokuje pocit, že vláda takto chce pomáhať tým nezodpovedným, ktorí sa o ochranu svojho majetku nestarajú a po živelnej pohrome chodia vyplakávať po úradoch, že nemajú kde bývať. Tí, ktorí si svoj majetok chránia aj poistením, by sa im mali na náhradu škody poskladať. K čomu to môže viesť? Ak to tak skutočne bude, mnohí doteraz poistení sa poisťovať nebudú. A vzhľadom na očakávané navýšenie ceny poistenia o minimálne 12% sa predpokladá, že hlavne veľkí firemní klienti prenesú svoje poistenie do zahraničia, čím sa na Slovensku vyberie na tomto odvode oveľa menej peňazí, ako sa očakáva, a samozrejme to bude mať aj vplyv na výšku odvedenej dane. Summa summarum po pár rokoch to môže dopadnúť tak, že výsledkom tohto odvodu bude pre štát nulové navýšenie alebo dokonca zníženie príjmov z neživotného poistenia. Upravia poisťovne okrem cien aj poistné podmienky? Poisťovne momentálne prepočítavajú, ako by tento odvod v budúcnosti mohol zasiahnuť do ich hospodárenia. Ako som spomínal, všeobecne môžeme očakávať nárast cien neživotného poistenia. Uvidíme, či novela bude viesť aj k zmene poistných podmienok, no podľa môjho názoru takéto zmeny nebude treba. Čo sa týka PZP, chcem upozorniť na skutočnosť, že navyšovanie jeho cien, s ktorým sa stretávame v súčasnom období, nemá s týmto odvodom nič spoločné. V prvom rade súvisí dvíhanie cien s novelou zákona o PZP, ktorá platí od 1.4.2016 a hovorí o tom, že každá poisťovňa musí uplatňovať malus, teda zvýšenie ceny poistného za škodový priebeh poistenia. Navýšenie cien poistného tak chodí klientom, ktorí v predchádzajúcom poistnom roku spôsobili škodu. Niektoré poisťovne však navýšili ceny všetkým. Sú to tie, ktoré sa v predchádzajúcom období nepripravili na zmeny vyplývajúce zo Solvency II, nariadenia s celoeurópskou platnosťou, ktoré hovorí o tom, že každý poistný produkt musí byť samofinancovateľný, teda jeho prípadná strata nesmie byť dotovaná zo zisku z iných produktov. Tieto poisťovne držali svoje ceny na najnižšej možnej úrovni, čím získali dosť veľa klientov. A teraz, keď už Solvency II platí v plnom rozsahu, museli ceny upraviť skokovo, čo sa týmto klientom, samozrejme, nepáči a hľadajú si inú poisťovňu Vyvolá vzniknutá situácia konkurenčný boj medzi poisťovňami? Konkurenčný boj medzi poisťovňami existuje aj bez tohto odvod. No práve vzniknutá situácia spôsobila väčšiu spoluprácu medzi poisťovňami, ktoré v zastúpení svojej asociácie proti tomuto navýšeniu aktívne bojujú aj po jeho schválení. Ako majú ľudia postupovať, aby docielili pre seba čo možno najvýhodnejšie zriadenie poistiek? Pre klientov, ktorí hľadajú najvýhodnejšie riešenie, platí to, čo doteraz. Nehľadať len najnižšiu cenu, ale hlavne porovnanie rozsahu poistného krytia. Nakoľko zodpovedá nielen ich finančným možnostiam, ale hlavne rizikám, ktoré im hrozia a budúcim možným potrebám, ktoré vzniknú, ak sa niečo stane. Ďalším rozhodujúcim faktorom sú skúsenosti s rýchlosťou a kvalitou poistného plnenia zo strany poisťovne. Najlepšie pre ľudí bude, ak si porovnanie poistiek nechajú urobiť odborníkom na neživotné poistenie. Táto služba je vykonávaná zdarma. Pavol Michalec odborný garant pre neživotné poistenie Universal maklérsky dom a.s....

 čítaj viac
POISTENIE OSÔB

Dovolenka objednaná a kúpená, cestovanie v nedohľadne. Čo s tým teraz?
Viacerí z nás sa tešili na letnú dovolenku. Slané more, piesočnatá pláž, oddych s knihou. To je to o čom väčšina snívala. Situácia súvisiaca s pandémiou ale mnohých z nás prinútila stornovať zaplatenú letnú dovolenku. Tí odvážnejší sa rozhodli počkať ako sa situácia vyvinie. Ďalšia skupina ľudí sa ocitla v situácii, kedy nemohli odísť na svoju zaplatenú dovolenku, pretože nemohli vycestovať. Čo ale v takomto prípade robiť? Mám alebo nemám nárok na vrátenie peňazí?  Ak ste si naplánovali svoju dovolenku prostredníctvom cestovnej kancelárie, môžete pred začatím zájazdu požiadať o odstúpenie od zmluvy bez zaplatenia storno poplatkov: „Ak v cieľovom mieste alebo jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré výrazne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich do cieľového miesta.“ – citované zo zákona č. 170/2018 Z.z. o zájazdoch (§ 21, ods. 2). V dôvodovej správe k tomuto zákonu sa píše aj o tom, že mimoriadne a neodvrátiteľné okolnosti môžu zahŕňať aj významné riziko pre ľudské zdravie, čiže môže to byť aj pandémia COVID-19. Keďže Ministerstvo zahraničných vecí vydalo odporúčanie necestovať do oblastí, kde existujú významné riziká pre ľudské zdravie a dokonca sú naše hranice v súčasnosti zatvorené, ako spotrebiteľ máte právo na vrátenie všetkých platieb, ktoré ste cestovnej kancelárii zaplatili. To znamená, že máte nárok na bezplatné storno celého zájazdu.  Ale POZOR! Týka sa to len tých zájazdov, ktoré sa majú uskutočniť v termíne, počas ktorého tento stav stále pretrváva.  Pre lepšiu predstavu Vám prinášame konkrétny príklad. Naša kolegyňa mala zakúpený zájazd cez cestovnú kanceláriu. Mala začiatkom apríla odlietať do Barcelony na predĺžený víkend. Bohužiaľ pandémia jej plány prekazila a ona odcestovať nemohla. Ak by mala poistenie storna zájazdu, boli by jej vrátené peniaze za zájazd? Aj bez tohto poistenia má v takomto prípade na vrátenie peňazí nárok, nakoľko sa na tento zájazd vzťahuje platnosť vyššie citovanej časti Zákona o zájazdoch. Bežná prax však ukazuje, že s CK sa v takejto situácii komunikuje veľmi zle, nakoľko peniaze od klientov už oddisponovali do cieľových destinácií a dostať ich odtiaľ naspäť predstavuje pre nich problém. Ak by však kolegyňa mala poistenie storna zájazdu, poisťovňa by jej toto storno preplatila v plnej výške. Vráťme sa ale späť k téme letných dovoleniek. V súčasnosti neexistuje právny nárok na vrátenie zálohových platieb za dovolenky, ktoré majú byť napríklad počas letných prázdnin. Taký je právny stav. Ako je to však v skutočnosti? Na to treba poznať obvyklé finančné toky cestovných kancelárií. Zálohové platby alebo ich významnú časť CK posúvajú ako zálohy ďalej – leteckým spoločnostiam a zahraničným poskytovateľom ubytovacích a prepravných služieb. Preto sa deje, že v tejto situácii, keď mnoho turistov chce svoje zálohy oprávnene naspäť, CK ich nemajú z čoho vrátiť. Pokiaľ na nich budú klienti naliehať, prípadne sa s nimi aj súdiť, môže to dokonca spôsobiť aj ich krach. Preto cestovné kancelárie v súčasnosti hľadajú na základe informácií od poskytovateľov služieb náhradné riešenia, ako napr. presunutie termínu dovolenky na iný termín, dokonca aj do inej destinácie za tú istú cenu, vystavenie vouchra s ohraničeným termínom a pod. No presun dovolenky na nasledujúci rok alebo vystavenie vouchra by pre klienta znamenal, že vlastne bezúročne úveruje cestovné kancelárie. A pritom vôbec nie je isté, či daná CK v roku 2021 ešte bude existovať. Cestovné kancelárie na svojich stránkach zverejňujú odpovede na podobné otázky svojich klientov s tým, že pre prípadné riešenie ich konkrétnej situácie odporúčajú kontaktovať ich infolinku. Pokiaľ však klient chce napriek všetkému zrušiť svoju už zaplatenú budúcu dovolenku, musí počítať so storno poplatkom. Niektoré cestovné kancelárie dávajú teraz v takom prípade „zľavu na storno“, tzn. že si neuplatňujú storno v plnej výške, na akú majú v zmysle dohodnutých obchodných podmienok nárok. Uveďme si ďalší príklad. Ak si klient zaplatil letnú dovolenku v Egypte a dojednal si aj poistenie storna zájazdu, má nárok na preplatenie plnej sumy storna požadovaného zo strany CK. Toto storno môže dosiahnuť aj celú výšku sumy zaplatenej za dovolenku. Musí však v zmysle poistných podmienok poisťovne predložiť adekvátny dôvod zrušenia dovolenky.  Pokiaľ bude v cieľovej krajine aj v čase plánovaného nástupu na dovolenku trvať súčasný zdravotne nepriaznivý stav, storno bude preplatené.  Pokiaľ však by sa dovtedy súčasné zdravotne nevyhovujúce podmienky zmenili natoľko, že sa krajina otvorí, turistický ruch sa v nej obnoví a aj naše Ministerstvo zahraničných vecí zruší odporúčanie do daného regiónu necestovať, dôvody preplatenia storna odpadajú a poisťovňa by storno zájazdu nepreplatila. Každopádne odporúčam vždy pri zakupovaní dovolenky či zájazdu vopred mať v produkte zahrnuté aj poistenie storna zájazdu, aby v takýchto prípadoch mohol klient preniesť túto finančnú záťaž na svoju poisťovňu.  Treba ale pamätať, že to nie je možné u tých cestovateľov, ktorí nevyužívajú služby CK, ale dovolenky si zabezpečujú sami na rôznych ubytovacích a letenkových portáloch. Pri vzniku problémov musia komunikovať priamo s týmito subjektmi a v prípade ich úpadku sa k svojim peniazom vôbec nemusia dostať. V prípade, ak máte záujem o poistenie storna zájazdu, neváhajte kontaktovať nášho sprostredkovateľa alebo navštívte jednu z našich pobočiek. Radi Vám poskytneme v iac informácii a pomôžeme tak ochrániť Vaše peniaze.  Autor článku: Pavol Michalec, Odborný garant pre neživotné poistenie...

 čítaj viac
POISTENIE OSÔB

Čas na zmenu zdravotnej poisťovne máte do konca septembra
O zmenu zdravotnej poisťovne je možné požiadať každý rok. V minulom roku sa tak rozhodlo až 242 214 poistencov. Zdravotné poisťovne sa snažia prilákať klientov viacerými benefitmi, pomocou ktorých je možné ušetriť stovky eur. Pri výbere vhodnej zdravotnej poisťovne je dobré zamyslieť sa nad svojim zdravotným stavom a životným štýlom. Vybrať si tak môžete takú poisťovňu, ktorej benefity Vám najviac vyhovujú. Na Slovensku pôsobia dve súkromné zdravotné poisťovne – Dôvera a Union – a štátna, zdravotná poisťovňa Všeobecná zdravotná poisťovňa. V oboch súkromných poisťovniach získava klient sériu benefitov. Prinášame vám prehľad niektorých z nich.  Ako zmeniť zdravotnú poisťovňu? V prípade záujmu zmeniť vašu zdravotnú poisťovňu môžete tak urobiť do konca septembra. Po podaní prihlášky do zdravotnej poisťovne sa poistencom vami vybranej poisťovne stanete od nasledujúceho kalendárneho roka. Nezabúdajte, že zmenu zdravotnej poisťovne je potrebné nahlásiť vášmu zamestnávateľovi. Ak zvažujete alebo ste sa rozhodli zmeniť svoju zdravotnú poisťovňu neváhajte nás kontaktovať cez dole uvedený formulár alebo navštívte jednu z našich pobočiek, kde vám ochotne poskytneme všetky potrebné informácie a jednoducho vás prevedieme celým procesom. Je na vás, či sa rozhodnete zlepšiť a skvalitniť vašu zdravotnú starostlivosť. ...

 čítaj viac
Potrebujete pomôcť?
+ 421 903 292 292
sieť pobočiek
kontakt

e-mail: ustredie@universal.sk
Potrebujete pomôcť?: + 421 903 292 292
tel: 02/59206211

Zodpovedná osoba pre potreby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

INTRANET LOGIN

WEBMAIL