Ako ovplyvní nový odvod do štátu ceny poistiek?

22. 3. 2017, Blog, poistenie osôb

Parlament dňa 22.11.2016 schválil novelu zákona o poisťovníctve. Na základe nej budú poisťovne od januára 2017 povinné odvádzať štvrťročne 8 percent zo všetkých príjmov z neživotného poistenia.

Pôvodný návrh počítal s tým, že sa novela nebude vzťahovať len na novouzatvorené poistné zmluvy, ale odvod mal byť retroaktívny, teda mal sa týkať aj poistných zmlúv uzatvorených v predchádzajúcich rokoch. Táto retroaktivita z novely zákona našťastie vypadla.

V minulom roku poisťovne vytvorili v sektore neživotného poistenia priemerný zisk vo výške cca 4%, čo je len polovica navrhovaného navýšenia. Keďže činnosť poisťovní je podnikaním a každý podnikateľ podniká s cieľom tvoriť zisk, poisťovne budú nútené zvýšiť ceny neživotného poistenia, aby nevytvárali stratu.

Za neživotné poistenie tak budú musieť ľudia platiť viac, ako doteraz. A to aj tí, ktorí majú bezškodový priebeh poistenia, teda nečerpali zo svojej poisťovne žiadne poistné plnenie.

Pri ktorých produktoch sa majú ľudia pripraviť na zvýšenie ceny?

Novela sa bude týkať všetkých produktov neživotného poistenia okrem PZP, kde tento odvod existuje už od začiatku. Takto vybrané peniaze z PZP sú určené pre hasičov a záchranárov na krytie nákladov pri ich zásahoch pri dopravných nehodách.

Nový odvod sa bude vzťahovať na poistenia domov, bytov, domácností, havarijného aj cestovného poistenia, ako aj poistenia majetku firiem. A samozrejme aj všetkých zodpovedností občianskych i firemných a všetkých špeciálnych neživotných poistení. Peniaze z neho sa majú použiť na ochranu životného prostredia, protipovodňové opatrenia, ale aj krytie škôd po živelných udalostiach, čo všeobecne evokuje pocit, že vláda takto chce pomáhať tým nezodpovedným, ktorí sa o ochranu svojho majetku nestarajú a po živelnej pohrome chodia vyplakávať po úradoch, že nemajú kde bývať. Tí, ktorí si svoj majetok chránia aj poistením, by sa im mali na náhradu škody poskladať. K čomu to môže viesť? Ak to tak skutočne bude, mnohí doteraz poistení sa poisťovať nebudú. A vzhľadom na očakávané navýšenie ceny poistenia o minimálne 12% sa predpokladá, že hlavne veľkí firemní klienti prenesú svoje poistenie do zahraničia, čím sa na Slovensku vyberie na tomto odvode oveľa menej peňazí, ako sa očakáva, a samozrejme to bude mať aj vplyv na výšku odvedenej dane. Summa summarum po pár rokoch to môže dopadnúť tak, že výsledkom tohto odvodu bude pre štát nulové navýšenie alebo dokonca zníženie príjmov z neživotného poistenia.

Upravia poisťovne okrem cien aj poistné podmienky?

Poisťovne momentálne prepočítavajú, ako by tento odvod v budúcnosti mohol zasiahnuť do ich hospodárenia. Ako som spomínal, všeobecne môžeme očakávať nárast cien neživotného poistenia. Uvidíme, či novela bude viesť aj k zmene poistných podmienok, no podľa môjho názoru takéto zmeny nebude treba.

Čo sa týka PZP, chcem upozorniť na skutočnosť, že navyšovanie jeho cien, s ktorým sa stretávame v súčasnom období, nemá s týmto odvodom nič spoločné. V prvom rade súvisí dvíhanie cien s novelou zákona o PZP, ktorá platí od 1.4.2016 a hovorí o tom, že každá poisťovňa musí uplatňovať malus, teda zvýšenie ceny poistného za škodový priebeh poistenia. Navýšenie cien poistného tak chodí klientom, ktorí v predchádzajúcom poistnom roku spôsobili škodu. Niektoré poisťovne však navýšili ceny všetkým. Sú to tie, ktoré sa v predchádzajúcom období nepripravili na zmeny vyplývajúce zo Solvency II, nariadenia s celoeurópskou platnosťou, ktoré hovorí o tom, že každý poistný produkt musí byť samofinancovateľný, teda jeho prípadná strata nesmie byť dotovaná zo zisku z iných produktov. Tieto poisťovne držali svoje ceny na najnižšej možnej úrovni, čím získali dosť veľa klientov. A teraz, keď už Solvency II platí v plnom rozsahu, museli ceny upraviť skokovo, čo sa týmto klientom, samozrejme, nepáči a hľadajú si inú poisťovňu

Vyvolá vzniknutá situácia konkurenčný boj medzi poisťovňami?

Konkurenčný boj medzi poisťovňami existuje aj bez tohto odvod. No práve vzniknutá situácia spôsobila väčšiu spoluprácu medzi poisťovňami, ktoré v zastúpení svojej asociácie proti tomuto navýšeniu aktívne bojujú aj po jeho schválení.

Ako majú ľudia postupovať, aby docielili pre seba čo možno najvýhodnejšie zriadenie poistiek?

Pre klientov, ktorí hľadajú najvýhodnejšie riešenie, platí to, čo doteraz. Nehľadať len najnižšiu cenu, ale hlavne porovnanie rozsahu poistného krytia. Nakoľko zodpovedá nielen ich finančným možnostiam, ale hlavne rizikám, ktoré im hrozia a budúcim možným potrebám, ktoré vzniknú, ak sa niečo stane. Ďalším rozhodujúcim faktorom sú skúsenosti s rýchlosťou a kvalitou poistného plnenia zo strany poisťovne. Najlepšie pre ľudí bude, ak si porovnanie poistiek nechajú urobiť odborníkom na neživotné poistenie. Táto služba je vykonávaná zdarma.

Pavol Michalec odborný garant pre neživotné poistenie Universal maklérsky dom a.s.

POTREBUJETE POMÔCŤ S VÝBEROM NAJVÝHODNEJŠEJ POISTKY?

okres
ĎAKUJEME VAŠA SPRÁVA BOLA ODOSLANÁ...
PRI ODOSIELANÍ SPRÁVY DOŠLO K CHYBE...
POISTENIE OSÔB

Na čo by ste nemali zabudnúť pred odchodom na lyžovačku
Ak ste milovníkom zimných športov a chcete vyraziť do hôr na lyžovačku, je dobré sa predtým zamyslieť. Zabezpečili ste si pred odchodom všetko tak, aby aj v prípade, že sa vám niečo stane, bola stále zabezpečená finančná stabilita vašej rodiny? Pred odchodom na zimnú dovolenku vždy vopred myslite na to, že tam s vysokou pravdepodobnosťou budete robiť činnosti, ktoré môžu byť z vášho existujúceho poistenia vylúčené. A pokiaľ patríte medzi tých, ktorí žiadne poistenie nemajú, riskujete ešte viac. Väčšina zimných športov je totiž považovaná za vysoko rizikové.  Zásah horskej služby  Pokiaľ sa chystáte na zimné športovanie u nás na Slovensku, mohli by ste si vystačiť s riadnym zdravotným poistením. To vám kryje náklady na ošetrenie všetkých úrazov bez ohľadu na to, či sa vám stanú doma, na ulici, v aute, v prírode alebo na zjazdovke. Pokiaľ máte zakúpený skipas alebo aspoň lístok na vlek, automaticky máte nárok aj na bezplatný zásah horskej služby vrátane prepravy vrtuľníkom. Ak sa však chcete pohybovať vo voľnom teréne, uzatvorte si radšej špeciálne poistenie do hôr, ktoré pokrýva náklady na zásah horskej záchrannej služby mimo oficiálnych zjazdoviek. A to bez ohľadu na to, či sa tam budete preháňať na snežnom skútri, bežkovať či sánkovať. Horská záchranná služba pôsobí v týchto slovenských horách: Belianske Tatry, Malá Fatra, Nízke Tatry, Pieniny, Stredné Beskydy, Slovenský raj, Veľká Fatra, Vysoké Tatry a Západné Tatry. Cestovné poistenie do zahraničia  Ak sa chystáte na lyžovačku do zahraničia, určite by ste sa mali chrániť správne nastaveným cestovným poistením. Treba si uvedomiť, že Európsky zdravotný preukaz poistenca na takejto dovolenke nestačí. Kryje len zdravotnú starostlivosť vo verejných zdravotníckych zariadeniach v rozsahu štandardnom pre danú krajinu. Ak si za nejaké úkony domáci doplácajú, doplatíte si aj vy. A už vôbec vám nekryje napríklad niektoré operačné zákroky, či prevoz do vlasti, o čo sa v prípade uzavretia cestovného poistenia nemusíte starať. Postará s o vás asistenčná služba a všetky oprávnené náklady uhradí poisťovňa, v ktorej máte cestovné poistenie uzatvorené. Poistenie nevyhnutných liečebných nákladov Základom cestovného poistenia je poistenie nevyhnutných liečebných nákladov, ktoré vzniknú následkom úrazu či choroby v zahraničí a s tým spojené asistenčné služby. Ak si chcete byť istí, že prípadná nehoda na zahraničnej dovolenke vašu rodinu neohrozí, uzatvorte cestovné poistenie s krytím zimných športov. A dajte si pozor hlavne na to, či je šport, ktorý sa na dovolenke chystáte robiť, poistením krytý. Zodpovednosť za škody Pripoistiť si možno napríklad batožinu, storno objednanej služby, či náklady na technickú pomoc v prípade záchrannej akcie v horách v zahraničí. Odporúčam vždy si pripoistiť najmä zodpovednosť za škody. Zíde sa vám, ak aj nechtiac spôsobíte niekomu škodu na zdraví, prípadne ak sa vám alebo vašim deťom „podarí“ niečo rozbiť či poškodiť. Na dovolenke si však dajte pozor na to, aby ste nerobili niečo, čo vaše poistenie nekryje, alebo čo je z poistenia vylúčené. Hrozí vám totiž, že všetky náklady spojené s tým čo sa stalo, budete nakoniec hradiť vy z vlastného vrecka. Napríklad taký čaj s rumom alebo grog je na zahriatie dobrý, ale všetko s mierou. Jeden, dva nie sú problém. Udalosti spôsobené pod vplyvom väčšieho množstva alkoholu alebo iných omamných, toxických alebo psychotropných látok, či liekov, ktoré neboli vydané na lekársky predpis, patria medzi štandardné výluky z poistenia. Takisto sú z poistného krytia vylúčené následky choroby, ktorou poistený trpel už pred odchodom do zahraničia. Oboznámenie sa s poistnými podmienkami Pri akomkoľvek poistení je veľmi dôležité poznať poistné podmienky. Nechce sa vám ich čítať? Alebo nerozumiete úplne všetkému, čo je tam napísané? Nájdite si odborníka, ktorý okrem toho, že vás vie poistiť, vám chce v prvom rade pomôcť....

 čítaj viac
POISTENIE OSÔB

Dovolenka objednaná a kúpená, cestovanie v nedohľadne. Čo s tým teraz?
Viacerí z nás sa tešili na letnú dovolenku. Slané more, piesočnatá pláž, oddych s knihou. To je to o čom väčšina snívala. Situácia súvisiaca s pandémiou ale mnohých z nás prinútila stornovať zaplatenú letnú dovolenku. Tí odvážnejší sa rozhodli počkať ako sa situácia vyvinie. Ďalšia skupina ľudí sa ocitla v situácii, kedy nemohli odísť na svoju zaplatenú dovolenku, pretože nemohli vycestovať. Čo ale v takomto prípade robiť? Mám alebo nemám nárok na vrátenie peňazí?  Ak ste si naplánovali svoju dovolenku prostredníctvom cestovnej kancelárie, môžete pred začatím zájazdu požiadať o odstúpenie od zmluvy bez zaplatenia storno poplatkov: „Ak v cieľovom mieste alebo jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré výrazne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich do cieľového miesta.“ – citované zo zákona č. 170/2018 Z.z. o zájazdoch (§ 21, ods. 2). V dôvodovej správe k tomuto zákonu sa píše aj o tom, že mimoriadne a neodvrátiteľné okolnosti môžu zahŕňať aj významné riziko pre ľudské zdravie, čiže môže to byť aj pandémia COVID-19. Keďže Ministerstvo zahraničných vecí vydalo odporúčanie necestovať do oblastí, kde existujú významné riziká pre ľudské zdravie a dokonca sú naše hranice v súčasnosti zatvorené, ako spotrebiteľ máte právo na vrátenie všetkých platieb, ktoré ste cestovnej kancelárii zaplatili. To znamená, že máte nárok na bezplatné storno celého zájazdu.  Ale POZOR! Týka sa to len tých zájazdov, ktoré sa majú uskutočniť v termíne, počas ktorého tento stav stále pretrváva.  Pre lepšiu predstavu Vám prinášame konkrétny príklad. Naša kolegyňa mala zakúpený zájazd cez cestovnú kanceláriu. Mala začiatkom apríla odlietať do Barcelony na predĺžený víkend. Bohužiaľ pandémia jej plány prekazila a ona odcestovať nemohla. Ak by mala poistenie storna zájazdu, boli by jej vrátené peniaze za zájazd? Aj bez tohto poistenia má v takomto prípade na vrátenie peňazí nárok, nakoľko sa na tento zájazd vzťahuje platnosť vyššie citovanej časti Zákona o zájazdoch. Bežná prax však ukazuje, že s CK sa v takejto situácii komunikuje veľmi zle, nakoľko peniaze od klientov už oddisponovali do cieľových destinácií a dostať ich odtiaľ naspäť predstavuje pre nich problém. Ak by však kolegyňa mala poistenie storna zájazdu, poisťovňa by jej toto storno preplatila v plnej výške. Vráťme sa ale späť k téme letných dovoleniek. V súčasnosti neexistuje právny nárok na vrátenie zálohových platieb za dovolenky, ktoré majú byť napríklad počas letných prázdnin. Taký je právny stav. Ako je to však v skutočnosti? Na to treba poznať obvyklé finančné toky cestovných kancelárií. Zálohové platby alebo ich významnú časť CK posúvajú ako zálohy ďalej – leteckým spoločnostiam a zahraničným poskytovateľom ubytovacích a prepravných služieb. Preto sa deje, že v tejto situácii, keď mnoho turistov chce svoje zálohy oprávnene naspäť, CK ich nemajú z čoho vrátiť. Pokiaľ na nich budú klienti naliehať, prípadne sa s nimi aj súdiť, môže to dokonca spôsobiť aj ich krach. Preto cestovné kancelárie v súčasnosti hľadajú na základe informácií od poskytovateľov služieb náhradné riešenia, ako napr. presunutie termínu dovolenky na iný termín, dokonca aj do inej destinácie za tú istú cenu, vystavenie vouchra s ohraničeným termínom a pod. No presun dovolenky na nasledujúci rok alebo vystavenie vouchra by pre klienta znamenal, že vlastne bezúročne úveruje cestovné kancelárie. A pritom vôbec nie je isté, či daná CK v roku 2021 ešte bude existovať. Cestovné kancelárie na svojich stránkach zverejňujú odpovede na podobné otázky svojich klientov s tým, že pre prípadné riešenie ich konkrétnej situácie odporúčajú kontaktovať ich infolinku. Pokiaľ však klient chce napriek všetkému zrušiť svoju už zaplatenú budúcu dovolenku, musí počítať so storno poplatkom. Niektoré cestovné kancelárie dávajú teraz v takom prípade „zľavu na storno“, tzn. že si neuplatňujú storno v plnej výške, na akú majú v zmysle dohodnutých obchodných podmienok nárok. Uveďme si ďalší príklad. Ak si klient zaplatil letnú dovolenku v Egypte a dojednal si aj poistenie storna zájazdu, má nárok na preplatenie plnej sumy storna požadovaného zo strany CK. Toto storno môže dosiahnuť aj celú výšku sumy zaplatenej za dovolenku. Musí však v zmysle poistných podmienok poisťovne predložiť adekvátny dôvod zrušenia dovolenky.  Pokiaľ bude v cieľovej krajine aj v čase plánovaného nástupu na dovolenku trvať súčasný zdravotne nepriaznivý stav, storno bude preplatené.  Pokiaľ však by sa dovtedy súčasné zdravotne nevyhovujúce podmienky zmenili natoľko, že sa krajina otvorí, turistický ruch sa v nej obnoví a aj naše Ministerstvo zahraničných vecí zruší odporúčanie do daného regiónu necestovať, dôvody preplatenia storna odpadajú a poisťovňa by storno zájazdu nepreplatila. Každopádne odporúčam vždy pri zakupovaní dovolenky či zájazdu vopred mať v produkte zahrnuté aj poistenie storna zájazdu, aby v takýchto prípadoch mohol klient preniesť túto finančnú záťaž na svoju poisťovňu.  Treba ale pamätať, že to nie je možné u tých cestovateľov, ktorí nevyužívajú služby CK, ale dovolenky si zabezpečujú sami na rôznych ubytovacích a letenkových portáloch. Pri vzniku problémov musia komunikovať priamo s týmito subjektmi a v prípade ich úpadku sa k svojim peniazom vôbec nemusia dostať. V prípade, ak máte záujem o poistenie storna zájazdu, neváhajte kontaktovať nášho sprostredkovateľa alebo navštívte jednu z našich pobočiek. Radi Vám poskytneme v iac informácii a pomôžeme tak ochrániť Vaše peniaze.  Autor článku: Pavol Michalec, Odborný garant pre neživotné poistenie...

 čítaj viac
POISTENIE OSÔB

Ideálna aplikácia na letnú dovolenku
Letné počasie sa nám už ukázalo v celej svojej rozpálenej kráse a s ním sa nerozlučne spája vytúžené dovolenkové obdobie. Ako však dovolenku stráviť v pokoji a bez zbytočných komplikácií? Nezabudnite si na pláž zbaliť plavky, opaľovacie krémy a ak mierite do hôr, tak turistické topánky. Na čo by ste určite nemali zabudnúť, je mobilná aplikácia iŠanón 2.0 . Cestovné poistenie potrebné na každej dovolenke si totiž môžete uzavrieť aj prostredníctvom iŠanónu 2.0. PRE KAŽDÝ PRÍPAD majte aplikáciu, ktorá vám zjednoduší život stále so sebou. Ak ešte nemáte svoj iŠanón 2.0 v mobile, stiahnite si ho tu.  My sa v nasledujúcom článku zatiaľ zameriame na pár tipov, ako sa pri tom všetkom dovolenkovom zhone ochrániť po finančnej stránke. Či už mierite na dovolenku kde sa nepohnete z lehátka, alebo ste adrenalínový nadšenec a hľadáte kam sa vyštverať, či z čoho naopak zoskočiť, vždy je tu riziko, že sa vám môže niečo počas dovolenky stať. Ako si teda vybrať vhodné poistenie?  1. Nešetrite na poistnom Odporúčame sa nerozhodovať len na základe ceny. Snaha ušetriť na poistnom sa vám nemusí vyplatiť. Dôležitá je totiž výška krytia v prípade poistnej udalosti a je rozdiel, či je limit poistného krytia 20 000, 200 000 EUR alebo neobmedzený. Pri závažnejších nehodách by sa mohlo totiž stať, že poistné krytie nepostačí na úhradu nákladov na vaše ošetrenie a liečbu. V takom prípade musíte rozdiel doplatiť z vlastného vrecka. Čo pri zahraničných dovolenkách nie sú malé peniaze.  2. Ak potrebujete navštíviť lekára, volajte infolinku V prípade, že potrebujete vyhľadať lekára, mali by ste ihneď zavolať na infolinku svojej poisťovne. Operátor vám poradí nielen to, ako postupovať, ale aj to, kde nájdete najbližšie zdravotnícke zariadenie a ak sa neviete dohovoriť, je vám k dispozícii aj tlmočník. Pri „bežnej“ návšteve lekára v zahraničí je možné, že nižšie čiastky (zhruba do 50 eur) bude od vás lekár požadovať v hotovosti. V tomto prípade si treba ponechať účtenku a po návrate domov vám ju poisťovňa preplatí. Ak by išlo o vyššie sumy, lekárovi zaplatí priamo poisťovňa. Ak nie ste jazykovo zdatný a neviete, čo vám dáva lekár podpisovať, nemali by ste nič podpísať, prípadne najprv napísať „NEROZUMIEM TEXTU“ a podpísať sa až potom. Opäť odporúčame radšej zavolať na infolinku a komunikovať cez tlmočníka.   3. Celoročné verzus krátkodobé cestovné poistenie Cestovné poistenie je možné dojednať ako krátkodobé, čiže na určitý počet dní, alebo aj ako celoročné, na obdobie celého kalendárneho roka (napr. od 5. 5. 2019– do 4. 5. 2020). Takéto celoročné poistenie je cenovo veľmi výhodné a to najmä pre ľudí a rodiny, ktoré vycestujú do zahraničia počas roka viackrát. To sa týka aj poistenia pre celé rodiny, kde môžete získať zľavy za počet osôb. 4. Ak plánujete brigádu, pripoistite sa Ak dovolenku zvyknete využiť na brigádu ako napr. zber sezónneho ovocia, je nevyhnutné, aby ste si túto manuálnu činnosť pripoistili. V opačnom prípade by úraz, ktorý by pri takejto práci nastal, nebol krytý poistnou zmluvou. 5. Extrémne športy či rizikové krajiny si treba pripoistiť Ak ste milovníci adrenalínu alebo cestujete do rizikových krajín a nemáte pripoistenie, poisťovňa vám nemusí vždy preplatiť náklady. Prístup poisťovní k extrémnym športom je rozdielny v tom, že niektoré majú v rámci poistenia rizikových športov úplne všetky, aké existujú, no niektoré ich majú presne kategorizované a dokonca tie najrizikovejšie aj nepoistiteľné. Podmienky poistenia neplatia všade rovnako a bývajú rôzne. Radi vám pomôžeme nájsť to najvýhodnejšie práve pre vás. Ak vás tento článok zaujal a chcete vedieť o iŠanóne 2.0 viac, tak nás PRE KAŽDÝ PRÍPAD sledujte ďalej. ...

 čítaj viac
Potrebujete pomôcť?
+ 421 903 292 292
sieť pobočiek
kontakt

e-mail: ustredie@universal.sk
Potrebujete pomôcť?: + 421 903 292 292
tel: 02/59206211

Zodpovedná osoba pre potreby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

INTRANET LOGIN

WEBMAIL