5 príkladov, kedy môže poisťovňa krátiť poistné plnenie

7. 11. 2018, Blog, poistenie majetku

Poisťovne v tomto období motivujú vodičov k prezúvaniu zimných pneumatík najmä z hľadiska bezpečnosti. V prípade havárie v zimnom období na letných pneumatikách krátia poistné plnenie z havarijného poistenia niekedy aj o 20 %. Tieto sankcie majú opodstatnenie v prípade, že medzi haváriou a letným obutím existuje príčinná súvislosť. To znamená, že následky škody boli spôsobené tým, že vodič pred zimou neprezul zimné pneumatiky.

1. Krátenie v prípade letných pneumatík
Ide o prípad, keď vodič na klzkej vozovke nedobrzdí na križovatke a narazí do vozidla pred sebou. Letné pneumatiky mali na vzniknutej škode rozhodujúci podiel, preto poisťovňa má právo krátiť poistné plnenie z havarijného poistenia.

2. Poškodenie alebo zničenie pneumatiky

V prípade, že sa pri havárii poškodí alebo zničí iba pneumatika, túto škodu majú všetky poisťovne vo výlukách automobilu. Môže sa to stať napr. pri kontakte s obrubníkom alebo s ostrým predmetom na ceste alebo pri prejdení cez výtlk. Keď sa súčasne s pneumatikou poškodí aj iná súčasť vozidla, napr. disk, vtedy poisťovne uznajú z havarijného poistenia aj preplatenie pneumatiky.

V prípade, že vám pneumatiku zničí iný vodič, ktorý do vás nabúra, je možné škodu uplatňovať z povinného zmluvného poistenia vozidla škodcu. 

Keď sa vám podarí zničiť pneumatiku na výtlku, je za to zodpovedný majiteľ alebo prevádzkovateľ vozovky.   

3. Jazda pod vplyvom alkoholu alebo iné závažné porušenie predpisov zákona o cestnej premávke

Ak nastane škodová udalosť v dôsledku zisteného požitia alkoholických nápojov, poisťovňa môže krátiť, resp. zamietnuť poistné plnenie. Krátenie môže nastať aj v prípade škody spôsobenej vodičom, ktorý sa odmietol podrobiť skúške alebo vyšetreniu na prítomnosť alkoholu či iných omamných látok. O výluku môže ísť aj v prípade, keď ste závažným spôsobom porušili predpisy zákona o cestnej premávke. Ide o situácie, kedy vodič neprispôsobí jazdu stavu vozovky alebo nedá prednosť v jazde druhému vozidlu. Pokiaľ má poisťovňa vo výlukách aj toto ustanovenie, vzniká tak pre ňu veľký priestor, kedy vám môže krátiť plnenie z poistnej udalosti.

4. Nedostatočné zabezpečenie v prípade krádeže

Poisťovňa má nárok krátiť plnenie poistného aj v prípade, že nemáte dostatočné zabezpečenie proti krádeži. Úroveň zabezpečenia má narastajúcu tendenciu v závislosti od stúpajúcej hodnoty automobilu. Drahšie autá musia podľa predpísaných stanov poisťovní spĺňať náročnejšie bezpečnostné prvky.

5. Sporná škodová udalosť

Ak nastane škodová udalosť, ktorá je sporná, resp. ak likvidátor uzná, že k škode nemohlo prísť spôsobom, ktorý uvádzame, poisťovňa môže pristúpiť ku kráteniu poistného plnenia. Niektoré prípady môžu hraničiť až s poistným podvodom. Poisťovňa tiež môže pristúpiť ku kráteniu plnenia ak má dôkaz, že vozidlo bolo poškodené už pred nahlásením škodovej udalosti. Napr. ak poisťovňa preukáže na staršej fotografii, že blatník bol poškodený už pri poslednej obhliadke pred škodovou udalosťou. 

Ak potrebujete poradiť s vhodným poistením, neváhajte nás kontaktovať

okres
ĎAKUJEME VAŠA SPRÁVA BOLA ODOSLANÁ...
PRI ODOSIELANÍ SPRÁVY DOŠLO K CHYBE...
POISTENIE MAJETKU

Staré poistenie vás môže dostať do poriadnych problémov
Vlastníte byt, dom, prípadne inú nehnuteľnosť a máte ju poistenú? V prípade neočakávanej udalosti sa tak aspoň môžete „spoľahnúť,“ že vám poisťovňa uhradí vzniknutú škodu. Otázkou však ostáva, v akej výške a ľahko sa vám môže stať, že dostanete len čiastku zo skutočnej hodnoty majetku.  Pýtate sa prečo? Keďže cena nehnuteľností išla výrazne hore, suma poistky dnes už nestačí. V prípade, že ste si uzavreli zmluvu pekných pár rokov dozadu, máte svoj majetok takmer určite „podpoistený.“ Ak teda máte uzavretú poistnú zmluvu na 50 000 eur a hodnota vašej nehnuteľnosti medzitým narástla na 100 000 eur, v prípade poistnej udalosti dostanete len 50 000 eur. Výška poistenia by mala preto zodpovedať hodnote vášho domu alebo bytu a poistnú zmluvu treba aktualizovať po každej zmene hodnoty majetku. Dom, ktorý mal pred desiatimi rokmi cenu 100 000 korún, môže mať dnes hodnotu 100 000 eur. Ak teda dôjde k poistnej udalosti a vy máte starú zmluvu, dostanete najviac 3 320 eur (teda 100 000 korún)... Rekonštruovali ste byt alebo ste ho vybavili drahším zariadením? Aj v tomto prípade by ste mali myslieť na revíziu vašej poistnej zmluvy.  Pozrite si príbeh jedného nášho klienta: Jedným z najčastejších príčin poistnej udalosti je požiar. Takmer denno-denne sa v našej praxi stretávame s podobnými príbehmi ako je tento. Rodine vyhorel rodinný dom. Pri rekonštrukcii bola vybudovaná nadstavba domu a nový komín, v revíznej správe od kominára však boli výhrady. Hasiči skonštatovali, že spomínané nedostatky boli hlavnou príčinou požiaru. Poisťovňa preto pristúpila k zníženiu poistného plnenia o 50 %, čo bola nemalá suma v hodnote niekoľko tisíc eur. Poisťovňa si navyše uplatnila primerané zníženie poistného plnenia aj z dôvodu „podpoistenia“ nehnuteľnosti – dom bol totiž po rekonštrukcii stále poistený na pôvodnú sumu, ale tá už nezodpovedala trhovej cene.  Ak sa chcete vyvarovať takejto udalosti, kontaktujte nás, radi vám pomôžeme a spravíme revíziu zmluvy bezplatne....

 čítaj viac
POISTENIE MAJETKU

5 rád na čo si dať pozor v zasneženom období
Zhrnuli sme pre vás 5 rád, ktoré sa vám zídu v tomto na sneh bohatom období. Ak vás už unavuje bojovať so zasneženými chodníkmi či vrchovate pokrytými kapotami áut, pohodlne sa usaďte niekam do tepla, dajte si šálku čaju a prečítajte si 5 užitočných tipov, na čo sa oplatí v tejto sezóne myslieť.   1. Zásah horskej služby pri zimných športoch Chodíte bežkovať či zajazdiť si na snežnom skútri? Nezabudnite na to, že keby sa vám vo voľnej prírode stal úraz, sanitka sa k vám nedostane. Preto je dôležité pre všetkých športuchtivých, ktorí sa pohybujú vo voľnom teréne, mať poistenie zásahu horskej služby. Pokiaľ lyžujete na zjazdovke a máte zakúpený skipas, takéto poistenie nepotrebujete. Avšak ak na zjazdovke skialpujete, teda hore si to vyšľapete a jazdu na vleku nepotrebujete, zásah vlekárov či horskej služby v prípade zranenia by ste si museli hradiť z vlastného vrecka. To isté platí aj pre lyžiarov a snowboardistov, ktorí jazdia mimo oficiálnych zjazdoviek. Kto z vás aktívne dovolenkuje v zime aj v lete, mal by si dať prepočítať efektivitu svojho poistenia. Je dosť možné, že najlepším riešením pre vás bude celoročné cestovné poistenie, ktoré vás odbremení od naháňania správneho poistenia pred každým výjazdom do zahraničia. 2. Sneh zo strechy Bývate v rodinnom dome? Určite vás potešila zmena, na základe ktorej už nie ste zodpovední za škody spôsobené na obecnom chodníku pred vaším domom. Takže už z neho nemusíte odpratávať sneh.  No stále trvá vaša zodpovednosť za škody spôsobené snehom spadnutým z vašej strechy. Preto radšej predchádzajte budúcim možným problémom a sneh zo strechy pravidelne odstraňujte! Pokiaľ tak neurobíte, môže to byť považované za zanedbanie údržby a v prípade škody spôsobenej snehom z vašej strechy by mohla poisťovňa odmietnuť za vás škodu nahradiť. No a v neposlednom rade si tak budete chrániť aj vlastný majetok. Veď keby vám na streche sedel slon, určite by ste sa snažili ho dostať odtiaľ preč. A predstavte si, že vrstva snehu na vašej streche môže vážiť dokonca viac, ako taký slon. 3. Zodpovednosť pri sánkovačke Aj vaše deti majú radosť z novej snehovej nádielky a nepatria medzi domasedov, ktorí na sneh pozerajú len spoza okna? Napriek vašim zákazom, radám a pokynom sa môže stať, že pri sánkovačke narazia do cudzieho zaparkovaného vozidla, či niektoré svojou neopatrnosťou spôsobí poranenie inému dieťaťu. V takom prípade budete potrebovať kvalitné poistenie zodpovednosti za škody spôsobené členmi vašej domácnosti. 4. Odhŕňanie snehu Bývate v bytovom dome? Odhŕňanie snehu nenechávate na iných, ale beriete to ako niečo, čo urobí dobre vášmu telu? Ste super človek. No pozor na susedov, ktorí vás sledujúz okna a len striehnu na to, či náhodou neťuknete lopatou do ich miláčika. Ak sa vám stane, že pri odhŕňaní snehu poškodíte cudzie vozidlo, radšej si to hneď na mieste odfoťte. A odfoťte aj celé vozidlo aby ste mali dôkaz o tom, že ste spôsobili práve a len toto poškodenie. Môže sa totiž stať, že poškodený bude požadovať, aby ste mu nahradili aj nejaké staršie poškodenie. Pokiaľ však toto bude počas vášho pohybu okolo vozidla skryté pod snehom, máte dôkaz, že ste ho nespôsobili vy. Ak máte vo svojom poistení domácnosti zahrnuté aj poistenie zodpovednosti, škodu za vás nahradí poisťovňa. 5. Bonus pre veľkých odhŕňačov Odhŕňate vy, vaša firma alebo váš zamestnávateľ sneh strojmi? Pamätajte na to, že škody spôsobené vozidlom počas odhŕňania snehu nie sú kryté z PZP. Prevádzkovateľ takej činnosti potrebuje mať poistnú aj firemnú zodpovednosť, inak bude musieť škody nahradiť z vlastných zdrojov. Autor: Pavol Michalec...

 čítaj viac
POISTENIE MAJETKU

Výber PZP sa neoplatí podceňovať
Povinné zmluvné poistenie (PZP) je poistenie zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla. Povinným je preto, aby bola poškodenému uhradená celá skutočná škoda bez ohľadu na solventnosť osoby, ktorá škodu spôsobila. Nárok na plnenie z tohto poistenia má výhradne osoba, ktorej nastala škoda, či už na zdraví alebo na veci, a to následkom chyby počas prevádzky vozidla vinníka. Prečo je výber správneho PZP naozaj dôležitý? Ľudia sú raz takí – keď už za niečo musia platiť, chcú z toho aj niečo mať! A produkty PZP sú tak aj postavené. Samozrejme, nie zo spomínaného dôvodu, ale ako výsledok konkurenčného boja medzi poisťovňami na trhu s povinným zmluvným poistením. Každá z poisťovní ponúka benefity pre svojho klienta – budúceho možného škodcu – vo forme asistenčných služieb zdarma. Tu je pre každého dôležité najmä v akej výške je preplácaný odťah vozidla po nehode alebo poruche, ako je riešená starostlivosť o posádku takéhoto vozidla – nocľah, cesta domov, či do pôvodného cieľa a pod. Existujú aj rôzne pripoistenia za poplatok, klient si nimi dokonca popri poistení zodpovednosti môže na jednej PZP zmluve dojednať aj krytie poškodenia kolies, čelného skla, batožiny, poškodenia vozidla následkom živelnej udalosti alebo stretu so zverou, aj úrazové poistenie posádky vozidla, či náklady na zapožičanie náhradného vozidla po dopravnej nehode, dokonca aj krádež vozidla. Vlastne si takýmto spôsobom môže vystavať lacné čiastočné havarijné poistenie vlastného vozidla. Povinné minimálne krytie je zákonodarcami zvolené tak, aby pri bežných škodách spôsobených motorovým vozidlom, poisťovňa finančne odškodnila poškodeného namiesto vinníka, a teda aby takouto udalosťou nebola ohrozená finančná stabilita vinníka a jeho rodiny. Avšak pokiaľ vodič spôsobí hromadnú dopravnú nehodu, pri ktorej je viac ťažko poškodených vozidiel a aj vecí, ktoré mali účastníci tejto nehody na sebe a pri sebe a zároveň aj veľa ťažko zranených, nemusí minimálny zákonný limit postačovať. Preto je dôležité vedieť, aký limit krytia ktorá poisťovňa ponúka. Niektoré totiž majú v ponuke aj vyššie limity krytia, ktoré by sa mali využívať na krytie PZP pre vozidlá, pri ktorých je zvýšené riziko veľkých škôd: kamióny, diaľkové autobusy, no aj osobné a dodávkové vozidlá jazdiace na dlhých trasách, hlavne v zahraničí. V neposlednom rade je pre klienta dôležitá aj informácia o tom, v akých cenách bude jeho poisťovňa poškodenému plniť škodu na havarovanom vozidle. Či preplatí škodu v časovej cene, teda odráta amortizáciu alebo bude plniť v nových cenách, teda preplatí napríklad celú faktúru za opravu. V takom prípade totiž nebude poškodený naháňať vinníka s tým, aby mu doplatil to, čo mu poisťovňa strhla. Prečo je teda výber správneho PZP naozaj dôležitý? Dôvodom je, aby klienti vždy, či už spôsobia niekomu škodu alebo sa stane niečo im, nemuseli siahať do vlastných finančných rezerv, ale škodu uhradila ich poisťovňa. Aké zmeny v PZP priniesol rok 2016? Najvýraznejšou zmenou v tomto roku je uplatňovanie malusu – teda prirážky klientom, za ktorých poisťovňa uhradila nimi spôsobenú škodu. Od 1.4.2016 tak musí robiť každá poisťovňa na základe novely zákona o PZP z roku 2015. V praxi dovtedy sledovanie škodovosti klienta fungovalo podľa ľubovôle poisťovne – keď nový klient tvrdil, že nespôsobil škody, dostal bonus. Len niektoré poisťovne požadovali potvrdenie o bezškodovom priebehu. Reálne tak systém netrestal vodičov, ktorí škody spôsobili. Ak im aj poisťovňa oznámila navýšenie poistného, jednoducho odišli inam a tam dostali plný bonus. Dnes to už nie je možné. Na čo si dať pozor? Na Slovensku je realitou nakupovanie v blízkom zahraničí. Mnohí naši klienti cestujú za takýmito nákupmi pravidelne či nepravidelne bez toho, aby si uvedomovali, že v zahraničí sú, čo sa týka PZP, vlastne v režime zelenej karty. A tu je u tých najlacnejších poisťovní problém, že ich asistenčné služby v zahraničí nekryjú prakticky nič. Existujú však riešenia. Buď si klient môže asistenčné služby v zahraničí za pár eur pripoistiť alebo si môže uzatvoriť poistenie tam, kde majú tieto asistenčné služby už v základe automaticky a zdarma. Pavol Michalec Odborný garant pre neživotné poistenie Universal maklérsky dom a.s....

 čítaj viac
Potrebujete pomôcť?
+ 421 903 292 292
sieť pobočiek
kontakt

e-mail: ustredie@universal.sk
Potrebujete pomôcť?: + 421 903 292 292
tel: 02/59206211

Zodpovedná osoba pre potreby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

INTRANET LOGIN

WEBMAIL